Kategorie

Tvoříme ve 3D: jak navrhnout poličku v Blenderu

V minulém díle o tvorbě v trojrozměrném prostoru jste se mohli naučit vytvořit jednoduchý objekt – tedy kvádr. Nyní si vyzkoušíte zhotovit něco složitějšího. Aby to mělo spojitost s bydlením, naším pokusným modelem bude prostá polička.
V tomto článku nepůjde o to, abychom vám dali klasický návod, jak krok za krokem tento kus nábytku vytvořit. Nemá zde smysl, a ani pro to není prostor, abychom vám popisovali každý tah myší a každé stisknutí klávesnice. Zaměříme se zde na klíčové části a úkony při modelování, které jsou hlavními body při vaší práci. Rovněž se předpokládá, že základní dovednosti v Blenderu již máte díky minulým dílům osvojené.

Prkénko k prkénku

Reálnou poličku budete jistě vyrábět pomocí prkének. Takže si nějaké takové vytvoříme i v Blenderu. Začněte proto přidáním objektu – krychle. Z krychle si vytvoříte zadní stěnu poličky posunováním vertexů. Docílíte tím tak toho, že výsledný kvádr bude tenký a do stran podlouhlý. K tomu, aby konečný tvar byl takový, jaký potřebujete, budete muset vše pečlivě kontrolovat pomocí přepínání kamer. Tím se ujistíte, že proporce jsou správné ze všech úhlů pohledu. Když teď máte vytvořenou zadní stěnu, můžeme se vyhrnout na vytváření prkének, díky nimž dostane polička dosáhne své použitelnosti. Vyberte si třeba pohled z vrchu, přidejte další krychli a upravte jí tak, aby rozměry na šířku odpovídala rozměrům zadní stěny. Po přepnutí do čelního pohledu ještě ztenčete tento kvádr. Nyní umístěte prkénko pomocí klávesy G do dolní části zadní stěny a doslova jej na ní přilepte tak, jak vidíte na obrázku níže. ;

Klonujeme

Aby se na vaší poličku vešlo co nejvíce věcí, vytvoříme jí ještě druhé patro. Toho docílíte pro vás ještě neznámou funkcí duplikování. Dokud máte spodní prkénko označené, stiskem kombinace kláves Shift a D vytvoříte klon vybraného předmětu. Ten pak pomocí klávesy G umístěte zhruba do středu zadní stěny a vytvoříte tím tak druhé patro poličky. Ještě je třeba přidat boční stěny, takže si přepněte kameru na pohled ze strany a vytvořte opět krychli, kterou velikostně i tvarově upravíte tak, aby se shodovala se zbytkem vašeho výtvoru. K odhadnutí rozměru a proporcí vám samozřejmě slouží síťové prostředí, díky němuž porovnáte rozměry jednotlivých předmětů. Pro detailní srovnání si zazoomujte blíže pomocí kolečka myši. Jakmile rozměry sedí s rozměry dříve vytvořených modelů, přiložte boční stěnu ke straně poličky, aby na ní dobře seděla, a vytvořte opět duplikát, který nalepte na poličku z druhé strany. Zahlazením nepřesností a doopravením tvaru a velikosti jednotlivých částí, aby vše dokonale bylo na svém místě a nevznikaly vám škvíry, jste úspěšně skončili s modelováním.

Hop na to barvu

Poličku již vytvarovanou máte, ale bezbarvým a bezpovrchovým modelem asi nikoho neoslníte. Proto nyní svou pozornost přesuňte na spodní panel, kde se nejdříve dostaňte do objektového módu (klávesa Tab) a následně do položky editace (F9). Zde pro vyhlazení a dosažení toho, že vaše polička bude skutečně mít povrch, stiskněte tlačítko Set Smooth. Ještě je třeba přidat barvu. Klikněte proto na tlačítko Nový a po té vyberte podmenu Stínování (F5). Zde si barvu a materiál pojmenujte jako dřevo a změňte hodnoty R, G a B na 0.500, 0.250 a 0.000. Přesně tak, jak to můžete vidět na obrázku níž. Tímto se změnila barva vašeho modelu na hnědou. Nebojte se pohrát si s barvami a dalším nastavením. V tuto chvíli již máte celou výtvarnou část za sebou. Polička je vymodelovaná, barvou natřená a povrchově upravená. Teď už vám jen zbývá dobře nastavit kameru, aby snímala objekt, a světlo, aby dobře vynikly všechny části poličky. Toto vše jste se již naučili v minulém díle. Nyní stačí jen stisknout klávesu F12 a pokochat a pochlubit se vaším výtvorem. To nejhorší máte již za sebou. Nebojte se experimentovat a zjišťovat nové informace o tvorbě v Blenderu. Svět-bydlení vám přeje mnoho úspěchů při realizaci svých snů pomocí tohoto skvělého softwaru. V tuto chvíli v našem seriálu s Blenderem skončíme a budeme se věnovat jiným programům pro 3D tvorbu. Příště se můžete těšit na představení špičkového nástroje Cinema 4D. Autor: Blender Foundation Verze: 2.45 Velikost Souboru: 8,0 MB Operační systém: Všechna Windows Licence: open source Stáhnout zde
ab
ab
ab
ab
ab