Vzpomínáte na doby, kdy maminky a babičky vytahovaly ze skříní skleněné ozdoby na vánoční stromeček? Dopřejte si je také, a to z české rodinné firmy. O tom, jak výroba ozdob probíhá, jsme si povídali s Mariannou Malíkovou, produktovou manažerkou a designérkou liberecké značky Decor by Glassor.
Glassor je rodinná firma. Jak došlo k jejímu založení a proč jste se vydali zrovna směrem vánočních ozdob a dekorací?
Než se výroba dostala do rukou současnému majiteli, inženýru Liborovi Kavanovi, prošla smutným obdobím. Původnímu majiteli, který zde vyráběl suchary, byla celá výroba zabavena státem, který se zde později rozhodl vyrábět a malovat skleněné vánoční ozdoby.
Budova ale po celou dobu výroby ozdob chátrala a majiteli byla v restitucích vrácena zdevastovaná. Zdevastovaná tak moc, že na ni byl vypsán demoliční výměr.
Původní majitel se rozhodl budovu prodat, někomu, kdo jí vrátí zašlou krásu a hlavně zajistí současným zaměstnancům práci, a protože to byly převážně malířky ozdob a foukači skla, bylo jasné, že musí pokračovat v tom, co tak krásně umí. Zde se objevil současný majitel a budovu odkoupil a zrekonstruoval za necelé tři roky. On a celá jeho rodina se postarali o udržení chodu výroby dodnes.
Jakým procesem projde ozdoba, než vznikne?
Velice dobrá otázka, zde si totiž čtenář uvědomí, kolik ruční práce je za výrobou jedné ozdoby. Narozdíl od strojové.
Na začátku je designér, který vytvoří návrh pro modeláře. Modelář vytvoří hliněný model, který se odleje do keramické nebo železné formy. Forma následně poslouží foukači, který z ní ručním foukáním skla vyrobí skleněnou surovinu.
Některé ozdoby se do forem nefoukají, říkáme jim volné tvary, jedná se o klasické baňky nebo koule, olivy, rakety, rampouchy, špice a další speciální tvary. Zde vždy záleží na umu skláře, jednomu jde líp tenhle tvar a jinému jde zase ten, který nikdo neumí.
Skleněná surovina se následně stříbří z vnitřní strany, tím dostává ozdoba lesk a ztrácí svou průhlednost. Dalším z kroků je smočení v barvě a až po něm se ozdoba dostane k malířkám, které pomocí štětců, barev a barevných posypů vytvoří nádherné dekory.
Pak už se jen ozdobě uřízne skleněná „štopka“ a nahradí se záponkou s očkem.
Kolik ozdob denně vytvoříte?
Záleží na složitosti dekoru, který zrovna malířky malují. Měsíčně vyrobíme okolo 14 000 až 20 000 ozdob. A výroba je v provozu celý rok.
Jaký je „ozdobičkový“ trend letošních Vánoc? A odkud se trendy vlastně berou?
Trendy vznikají každý rok v lednu na známém veletrhu Christmasworld ve Frankfurtu. Odhalují se na speciální Trend Show, na které spolupracuje několik designérů, a my se můžeme pochlubit, že jsme každý rok součástí a podílíme se na vytvoření trendů. Jako jediní výrobci skleněných ozdob z ČR.
Pro letošní rok 2019 převažuje zlatá barva v kombinaci s bílou.
Ale trend není nikdy jeden, každý rok je několik hlavních trendů, které nejsou jen o barvách, ale i vzorech a materiálech.
Třeba retro ozdoby, že? Vznikly na základě poptávky? Chtějí se lidé vracet k tomu, co znají ze svého dětství?
Ano, v letošním roce jsme představili novou kolekci s názvem Retro, která je inspirována našimi zákazníky a jejich vzpomínkami na dětství a ozdoby, které pamatují ze stromečků svých rodičů nebo babiček.
Jaké ozdoby budete mít na svém vánočním stromku?
Tak na to jsem ještě nemyslela :D Celý rok náš tým myslí na to, jaké ozdoby budou mít všichni ostatní, a to poslední, co chceme na Vánoce dělat, je zdobit stromeček.
Já osobně jsem se minulý rok přinutila ke zdobení, výsledkem byl stromek zdobený bílými skleněnými minimalistickými kouličkami bez dekoru, nazvala jsem si ho relaxačním :D
Děkuji Marianně za rozhovor a vy nakoukněte do fotogalerie, která je plná insiprace.