Kategorie

Pět pravidel pro domácí kancelář

Každé pracoviště musí mít nějaká základní pravidla, aby všichni věděli, na čem jsou. Totéž platí pro vás a vaši rodinu, pokud pracujete z domu.

1.Začátek se počítá

Na duševní práci bývá často nejhorší opravdu se do ní pustit. Manuálně pracující lidé jednoduše začnou tvořit a pokud to jde jen trochu dobře, ve svojí práci se takříkajíc ztratí, zapojí motorickou část paměti. Ale co když se po vás chce, abyste hned přemýšleli a vymýšleli?

Vytvořte si mechanismus, který vás každý den do pracovního režimu vpraví. Nemusíte hned vyřizovat poštu, jako to dělá spousta jiných lidí. (Pokud po vás někdo chce odpověď na mail do hodiny, v zájmu svého duševního zdraví s ním pokud možno nespolupracujte.) Vyberte si tu činnost, která vás relativně nejméně psychicky namáhá, a tou začněte.

2. Přizpůsobte rozvrh blízkým

Samozřejmě není dobrý nápad odbývat děti, když vás potřebují. Abyste se vyhnuli špatnému svědomí z toho, že na ně nemáte čas, vytvořte si rozvrh i s ohledem na ně. Přizpůsobte svůj pracovní režim tomu, kdy jsou ve škole nebo školce, případně kdy obvykle spí, a na tyto hodiny soustřeďte většinu své práce. Jen trochu pozměněné pravidlo platí pro partnery, přátele a spolubydlící. Dospělí by měli mít větší pochopení pro váš klid na práci, proto se s nimi snažte konkrétně domluvit nejen na určitých časech, ale například i signálech (pootevřené nebo zavřené dveře).

3. Pryč od lednice

Může se to zdát jako malichernost, ale téměř všichni, kdo pracují z domova, to znají: Vaše stravovací návyky se mění. Soukromí spojené s neustálou blízkostí zdroje jídla způsobují, že máte tendenci jít si pro "něco na zub" i ve chvíli, kdy vůbec nemáte hlad a vlastně ani chuť. Řešením může být jednak to, že svoje pracovní místo situujete od lednice co nejdál. Jednoduše ji nebudete mít v dosahu a při troše štěstí zapomenete, že tam je. Pokud to nebude fungovat, můžete s jídlem pracovat jako s odměnou. Povolte si něco malého k zakousnutí, ale teprve až dopíšete tuhle zprávu, vyřešíte tenhle problém nebo vyřídíte určitý počet mailů.

4. Veďte si seznam úspěchů

Nemusí to být přímo úspěchy, stačí si zaznamenávat úkoly a jejich odškrtáváním posilovat svůj dobrý pocit, že jste produktivní. Při práci z domova bývá těžké získat pocit, že jste skutečně pracovali, že jste jenom "neseděli doma", ale skutečně za vámi je hotová práce. Seznam vám k tomuto pocitu pomůže. Nemusíte se vůbec stydět za to, když večer svoje úkoly znovu procházíte a cítíte lehkou hrdost na to, že jste něco vytvořili.

5. Pracovna není luxus

Ne každý si ji může dovolit, ale pokud tu možnost máte, zařiďte si samostatnou pracovnu. Vůbec to nemusí být velká místnost. Úplně postačí to, co se ve starších bytech objevuje jako šatna nebo spíž. Ideálně by však měla mít okno, abyste si nepřipadali jako ve vězení.

Mít pracovnu je dobré nejen z hlediska klidu, ale i soustředění. Psychicky vám pomůže mít prostor, který budete mít spojen s pracovní činností. A naopak - když tento prostor opustíte o půjdete třeba do obývacího pokoje, vaše mysl se snáz přepne do odpočinkového rozpoložení.

ab
ab
ab
ab
ab