Největším obchodnickým uměním je schopnost vás přesvědčit, že něco POTŘEBUJETE. I když jste si vědomi, že se bez určité věci dá přežít, máte pocit, jako by bez ní byl váš život ochuzen, jako byste byli odsouzeni k nudnější, obyčejnější existenci. Pro někoho to může být krásné auto, pro jiného boty... a pro třetího kožená pohovka.
Mám už něco podobného?
První kontrolní otázka zjišťuje, jestli se vám doma nebudou hromadit různé verze stejného zařízení. Ano, tahle podnožka je možná jedinečná a připomíná vám návštěvy zámků, když jste byli malí, ale opravdu pro ni máte využití? Nebude jenom zbytečně konkurovat té druhé, kterou už máte doma a nechcete se jí zbavovat?
Nekoupím to jinde levněji?
Hledání zboží za co možná nejnižší cenu je pro některé lidi přímo sport. Nenabádáme vás k tomu, abyste strávili několik dnů rešerší nejvýhodnějších nabídek odpadkových košů, nicméně trocha hledání se vyplatí určitě. Nejjednodušším nástrojem pro srovnávání jsou internetové vyhledávače. Pokud zboží není originál v jediném provedení, je pravděpodobné, že bude k nalezení online a vy budete mít možnost porovnat nabídku několika různých prodejců. Nespoléhejte čistě na speciální stránky sloužící k porovnání cen, často nezahrnují všechny dostupné možnosti.
Jak často se to bude hodit?
Když se znovu vrátíme k příkladu s podnožkou - máte představu, jestli dvě podnožky skutečně využijete, nebo bude jedna věčně stát v rohu a bude se na ní maximálně hromadit hora starých časopisů? Nechápejte nás špatně, některé podnožky se v některých interiérech ideálně hodí jako odkládací stolky, ale otázkou je, zda to bude fungovat právě s touto podnožkou právě ve vašem obývacím pokoji. Docela užitečným principem je pravidlo "jedna ku jedné": Když jednu věc koupíte, druhé, méně vhodné se zbavíte, nejlépe tak, že ji věnujete potřebným, (případně prodáte méně potřebným, abyste pokryli část svých nákladů).
Kam s tím?
A když jsme u nábytku zbytečně stojícího v rozích, měli bychom se ještě před nákupem obecně zeptat, jestli na novou věc vůbec máme vhodné místo. Pozor, nemylte se. To, že se ve vašem bytě najde kýžený počet volných čtverečních centimetrů, ještě neznamená, že máte místo. Nový kávovar se vám možná na kuchyňskou linku vejde, jenomže když vyndáte krájecí prkénko a vedle něj postavíte salátovou mísu, najednou tu nebude k hnutí.
Zlepší mi to život?
A konečně, zeptejte se sami sebe, zda nové vytoužené zařízení opravdu zlepší kvalitu vašeho každodenního života, a jak významně. Nemusíte zabíhat do existenciální hloubky. Jednoduše si představte svou běžnou denní rutinu a uvažujte, jak do ní nový nákup zapadá. Budete mít radost z designového polštářku za dva tisíce? Nebo vás omrzí za dva týdny? Hlavním problémem impulzivních nákupů je to, že máme potřebu si momentálně zlepšit náladu, udělat si radost, "být na sebe hodní". Jakmile ovšem platební karta projede terminálem, trvá štěstí většinou jenom krátce a brzy začneme toužit zase po něčem jiném. Proto dávejte vždycky pozor, abyste primárně kupovali věci, které oceníte každý den.