Kategorie

Nepodporujte úklidem domácnosti týrání zvířat: 2. díl

Ačkoliv obecné mínění v drtivé většině testování drogerie a kosmetiky na zvířatech odmítá, legislativa reguluje testování na zvířatech jen zvolna. Spotřebitelé proto hledají alespoň různé seznamy značek, jež na zvířatech testovány nejsou. Takových seznamů je mnoho a často si protiřečí. Na které se lze spolehnout?
Kůň ve volné přírodě - ilustrační foto; archiv magazínu Svět bydlení

PROČ SI SEZNAMY NETESTUJÍCÍCH PROTIŘEČÍ?

Prohlášení mnoha výrobců kosmetiky a drogerie, že netestují na zvířatech, či usilují o ukončení testování na zvířatech, jsou pouze marketingová hesla, která mají popohnat zákazníka k nákupu jejich produktu s lehkým srdcem a čistým svědomím. A stačí zabrouzdat v diskusích na internetu, abychom zjistili, že spotřebitele otázka testování skutečně trápí. Proto vznikají všelijaké seznamy firem (údajně) netestujících na zvířatech. Mnohé z nich ale vznikají pouze na základě "čestného" prohlášení samotných firem, která jsou ale často sporná.
O tom, jaké testy na zvířatech jsou povolené či zakázané, se dočtete v prvním díle seriálu Nepodporujte úklidem domácnosti týrání zvířat.

ABSURDNÍ PŘÍKLADY VÝROBCŮ DROGERIE

Například Procter & Gamble, firma, od níž má nějaký produkt doma téměř každá domácnost, již přes deset let sebevědomě prohlašuje, že netestuje výrobky na zvířatech přesto, že od té doby byla několikrát jednoznačně usvědčena videozáznamy nejen z testování, ale i z velmi krutého týrání (podrobnosti). V seznamu výrobků firmy Procter&Gambel si můžete ověřit, zda jejich produkty patří do obvyklého nákupního seznamu vaší domácnosti.
Leták vyzývající k bojkotu výrobků firmy Procter & Gamble, která je testováním svých výrobků na zvířatech proslulá; foto: www.svobodazvirat.cz
Podobně je na tom veliké množství firem, možná i ta, která vyrábí vaše oblíbené značky. Mnohé se skrývají za prohlášení, že jim testování na zvířatech ukládá zákon (např. L´Oréal), což ale není pravda. Zákon nařizuje testování některou ze schválených metod, mezi nimiž je ale k dispozici mnoho takových, jež se beze zvířat zcela obejdou a jsou navíc pro lidský organismus průkaznější.

LIDÉ CHTĚJÍ KUPOVAT ŠETRNÉ VÝROBKY

Pro běžného spotřebitele je dnes zkrátka velmi obtížné zorientovat se v obrovském množství výrobků na trhu a nepodporovat společnosti, které v rámci výrobního procesu svého zboží způsobují týrání zvířat. Přitom právě zodpovědný nákup je cestou, jak dosáhnout změny, protože jedině takovému tlaku firmy ochotně vyhoví. Proti testování kosmetiky a prostředků pro domácnost na zvířatech se vyslovuje více než 70 % občanů ČR.

SPOTŘEBITELSKÉ ZNAČKY A CERTIFIKÁTY

Certifikátů a známek deklarujících výrobu šetrnou k přírodě je celá řada, lze jim ale opravdu věřit? Mezinárodně uznávaným certifikátem, který zajišťuje, že výrobek jím označený není testován na zvířatech v žádné fázi výroby, je jediný: HCS (Humánní kosmetický standardu) pro kosmetiku a HHPS (Humánní standard pro prostředky pro domácnost) pro drogistické a čistící přípravky, jejichž symbolem je skákající králík s dvěma hvězdami.
Logo certifikátu HCS - HHPS. Mnohé výrobky, jejichž složky na zvířatech testovány jsou, jej různě napodobují; foto: www.netestováno na zvířatech
Certifikáty HCS a HHPS garantují, že společnosti, které tyto certifikáty získají, procházejí minimálně každé tři roky důkladným nezávislým auditem zkoumajícím celý výrobní proces včetně dodavatelského řetězce.

LZE VĚŘIT CERTIFIKÁTŮM KOSMETIKY A DROGERIE?

Nelze tvrdit, že když výrobce tento certifikát nemá, tak zákonitě na zvířatech testuje, to by bylo příkré a často nespravedlivé. Ale pokud nemají HCS, nelze zaručit, že na zvířatech netestují nebo že nenakupují takto testované složky. A jak je to s ostatními rozšířenými certifikáty, jako jsou např. "Vegan", "BDIH", "Bio Cosmetic", "Eco-Cert", Certifikovaná přírodní kosmetika? Lze říci pouze to, že výrobky s těmito certifikáty by na zvířatech být testovány neměly, netestovanost na zvířatech mají v podmínkách. Jejich garanty jsou konkrétní organizace s regionální působností a různou měrou kontroly dodržování, často sdružení samotných výrobců. Ani označení "přírodní", "bio" či "organický" není zárukou produkce bez testování na zvířatech. Podrobnosti o tom, co jednotlivé spotřebitelské značky znamenají a garantují, naleznete např. na seznamu Sdružení obrany spotřebitelů.
Pes v přírodě - ilustrační foto; archiv redakce magazínu Svět bydlení

NETESTOVÁNÍ NA ZVÍŘATECH JE V MÓDĚ

Proč tedy většina výrobců kosmetiky a čistících prostředků hraje takové divadlo a deklaruje sympatický postoj odmítající testování na zvířatech, přičemž v testování pokračují? Je to prosté: marketing velí sdělovat zákazníkům to, co rádi uslyší, aby ochotně nakoupili s pocitem odpovědné volby. A západní společnost je k testování na zvířatech tolerantní čím dál méně.

OHEBNÉ "PRAVDY" PRODUCENTŮ

Někteří výrobci uklidňují , že výrobky na zvířatech netestují, což je svým způsobem pravda. Testovány jsou "pouze" dílčí složky výrobků nebo jsou testy zadávány jiným firmám. Řada producentů deklaruje, že by na zvířatech netestovali, kdyby jim to neukládal zákon. I to je pravda více než "ohnutá". Legislativa pouze ukládá povinnost prokázat bezpečnost výrobku schválenou metodou, kterých je ale celá řada.
O to, jaké jsou alternativy k testům na zvířatech a o testování čistících a drogistických prostředků pro domácnost, se dočtete ve třetím díle seriálu Nepodporujte úklidem domácnosti týrání zvířat.
ab
ab
ab
ab
ab