Kategorie

Jak zařídit domácí fitness centrum, 2. díl

Najít si čas na péči o vlastní zdraví, zvládnout všechny povinnosti plynoucí ze zaměstnání a přitom neošidit svoji rodinu, to je často nadlidský úkol a mnoho lidí si tento problém začíná výrazně uvědomovat. Ideálním řešením se pak zdá být domácí posilovna.
V minulém díle jsme se věnovali multifunkční posilovací věži a rotopedu. Mezi další oblíbené cvičební náčiní patří běžecké pásy, moderními se stávají eliptické trenažery, velkými pomocníky nám budou také „drobnosti“ , jako jsou činky, gymnastické gumové míče, žebřiny nebo boxovací pytel.

Běhací trenažér, běžecké pásy

Chůze a běh jsou jedním z nejpřirozenějších pohybů člověka. Tyto typy tréninku patří k nejúčinnějším prostředkům pro trénink kondice a celého kardiovaskulárního systému. Vhodné jsou jak pro profesionální sportovce tak i pro starší a netrénované osoby. Výhoda oproti klasickému běhání spočívá v tom, že odpružená deska pod pásem šetří klouby a vazy. Dále umožňuje běhat z kopce a do kopce a volit si vlastní tratě. Další výhodou běžeckého trenažéru je jeho skladnost, jejich moderní konstrukce umožňuje i jejich složení, čímž pak zaberou méně místa než rotoped. Mějme však na mysli, že váha běžeckého trenažéru se blíží ke 100 kilogramům.
Výhody běžeckých pásů - je šetrnější než klasický běh - je kdykoliv k dispozici - je skladný - umožňuje individuální nastavení sklonu, rychlosti … Nevýhodou kvalitních běžeckých pásů je jejich vyšší pořizovací cena

Požadavky na běžecký trenažér

Kvalitní zařízení by mělo mít stabilní plochu pásu. Šířka se doporučuje kolem 50 cm a délka alespoň 150 cm. Pohon by měl být silný a tichý. Bezmotorové přístroje jsou vhodné pouze pro chůzi. Zrychlení nebo zpomalení pásu by se mělo dát co nejpohodlnější regulovat. Stroj by měl mít i nouzovou brzdu, tlačítko, kterým stoj zcela zastavíme. Dbáme také na konstrukci a stabilitu záchranných madel. U některých pásů je možné regulovat sklon běhu přímo během cvičení. Sledujeme také, jaká je maximální rychlost. Některé přístroje nám dovolí maximální rychlost 10 km/h, což stačí jen na jogging. Cena těchto zařízení může činit až 30 000 korun.

Crossový trenažér (eleptický trenažér, orbitek)

Jedná se v podstatě o rotopedy, ale s tím rozdílem, že nemají sedlo. Pohybová činnost probíhá vestoje a za pomoci práce rukou, kterými přitahujeme a odtlačujeme páky propojené převody se šlapadly. Nohy opisují přibližně kruhovou nebo spíše eleptickou dráhu. S ohledem na klouby se jedná o šetrný klouzavý pohyb, který připomíná chůzi na stěžnicích. Není však příliš vhodný pro ty, kteří trpí problémy s koleny nebo kyčlemi.
Co se na orbiteku procvičí? Na těchto přístrojích si procvičíme svaly paží, zad i hrudníku, stehen na přední straně i hýžďové svaly.

Jaký typ pořídit?

Světovým trendem jsou crossové trenažéry se setrvačníkem v přední části. Pokud je setrvačník umístěn v přední části, pouhá jedna čtvrtina naší hmotnosti působí na setrvačníkový systém v přední části trenažéru. Zbývající hmotnost se rozloží na ložiska v kolečkách v zadní části lyžin. Díky tomuto modernímu konstrukčnímu řešení není nejdůležitější část trenažéru – setrvačníkový brzdný systém, tak namáhána a zatěžována. Předejdeme tak možným poruchám a závadám. Při nákupu hledíme také na to, jak je chod přístroje plynulý, což zvyšuje komfort při užívání. Důležitá je i nosnost, vyšší osoby by si měly zjistit, jaká je maximální možná výška cvičence. Crossový trenažér by měl nabízet možnosti nastavení proměnlivé zátěže podle různých tréninkových programů.

Lavice

Posilovací polohovací lavička je důležitým doplňkem k rozcvičení. Výborně se na ní také protáhneme, ale můžeme ji využívat jako plnohodnotný posilovací přístroj, kde díky různému sklonu budeme jako závaží využívat hmotnost vlastního těla. Tuto lavici oceníme především pro formování břišních svalů. Pořídíme ji v cenách od 4 000 korun.

Činky

Činky jednoručky jsou nepostradatelným pomocníkem. Jejich váha se pro začátečníky doporučuje v rozmezí tří až pěti kilo. Tyto činky se objevují v různém provedení, důležité však je, aby byly přesně vyvážené. Většina železných činek je konstruována tak, abychom na nich mohli měnit závaží. Velká činka se hodí pro posilování rukou, prsou i nohou (dřepy). K čince samozřejmě přísluší i závaží. Předem začneme u lehčího a postupně raději nějaké přikoupíme, až zjistíme vlastní možnosti.
Tip pro pevný hrudník Při prvním cviku palce směřují k sobě a vytváříme tlak. Ruce svírají pravý úhel. Použijeme  větší zátěž (5kg činky) a cvik opakujeme 10x ve 3 sériích. Při tomto cviku prsa nabudou na objemu. U druhého cviku, kdy dlaně směřují k sobě a velkým obloukem rozpažujeme, svaly zase vyrýsujeme. V tomto případě použijeme zátěž: 3kg, opakujeme 15x ve 3 sériích.

Další doplňky domácí tělocvičny

V domácím fitness centru by neměly chybět žebřiny (až 8 000 Kč), které umožňují příjemné protažení i efektivní posilování. Oblíbený je boxovací pytel, který výborně poslouží, jste li vzteklí a podráždění. Můžete si pořídit i žíněnku, oblíbené jsou také velké gumové balony, které nabízí řadu klasických i netradičních cviků.
ab
ab
ab
ab
ab