V běžné domácnosti musíte denně myslet na spoustu drobností. Zapnutá světla, horký sporák nebo otevřené okno vám mohou po návratu připravit spoustu nepříjemných překvapení. Nemluvě o situacích, kdy nějakou drobnost nezapomenete vy, ale třeba vaše děti. Jak se dostanou domů bez klíčů? Zlepšit si po takovém dni náladu může být obtížné, zvláště když ve své sbírce hledáte jedno konkrétní cédéčko. Dálkové ovladače naštěstí náš život zjednodušují, pokud zrovna víme, který je který... Pokud stavíte nový dům či byt, nebo děláte kompletní rekonstrukci, chytrá domácnost je tou pravou volbou.
Trh s velkým potenciálem
V západních zemích Evropy je přibližně 40% nově budovaných nemovitostí připraveno na digitální domácnost. V České republice je to kolem 2%. Potenciál růstu tohoto segmentu trhu je minimálně desetinásobný. Přesvědčují nás o tom inovace v odvětvích, která již mají, nebo budou mít vliv na naše domovy. iPhone a později především iPad nás naučily ovládat relativně složité aplikace naprosto jednoduše a intuitivně. Až tak, že to zvládne i malé dítě. Roste také obliba tzv. cloud služeb – vaše data nebudete mít již uložena na svém počítači či notebooku, ale budou v „oblaku“, tedy na internetu. Díky tomu k nim budou moci přistupovat různá zařízení – notebook, telefon, tablet, ale také auto nebo váš dům. Nejlépe si to lze představit na oblíbené hudbě. Bude uložena na jednom místě a přes cloud služby přístupná pro poslech z domova, práce, z kanceláře nebo při cestě městskou hromadnou dopravou či na dovolené. Stále více výrobců domácích spotřebičů již umožňuje jejich řízení nadřazeným systémem, a tak je dnes běžné, prostřednictvím iPadu ovládat centrální vysavač, pračku se sušičkou, kávovar nebo troubu na chleba. Za všechny výrobce uvádíme společnosti Aertecnica, Miele, SIEMENS nebo Gaggenau.
Není inteligentní dům jako inteligentní dům
V komoditách, které se prodávají desítky let – například automobily – je trh vysoce segmentovaný, panuje všeobecné povědomí o výrobcích, značkách a cenových relacích. K současným automobilům máme vysokou důvěru a jednotlivé firmy neprodávají auta, ale jednotlivé konkrétní modely. Přitom trh s inteligentními domy je zcela nesegmentovaný. Lidé mají minimální povědomí o výrobcích a značkách, velmi vágní představu o cenách a díky různým mýtům relativně nízkou důvěru v systémy domácí automatizace. Tuto situaci bohužel podporují i sami dodavatelé těchto systémů, kteří nabízí „inteligentní dům“ – tedy „auto“ – místo aby nabízeli konkrétní řešení a značku. Proto se můžete dočíst, že chytrou domácnost můžete mít za 150 000 Kč nebo také za 1 500 000 Kč. V čem je rozdíl? Je to dáno tím, že každý výrobce nebo dodavatel pod pojmem „inteligentní dům“ nabízí něco jiného. Pro jednoho je to například pojem pro proprietární a základní řízení světel a pohonů, radiátorů a chytřejší ovládání televize. A to vše díky klasickým „centrálním systémům“, postaveným na PC s Windows. Pro druhého je to však komplexní systém domácí automatizace, který je postaven na desítky let vyvíjeném, robustním a naprosto spolehlivém průmyslovém počítači (podobný tomu, co máte ve vašem autu, a ani o něm nevíte), a který kromě výše uvedeného zahrnuje řízení zabezpečovacího a kamerového systému, měření a regulaci celé nemovitosti, špičkovou distribuci hlasu, obrazu a zvuku a v neposlední řadě vysoce zabezpečenou vzdálenou správu. Je tedy zřejmé, že tyto systémy budou několikanásobně dražší. Za vyšší cenu však klient získá komplexní systém, spolehlivost, standardizaci, další vývoj, flexibilitu a záruku toho, že i za deset nebo dvacet let tyto systémy budou na trhu.
Segmentace trhu
Z výše uvedeného jasně plyne, že trh s inteligentními domy se musí segmentovat. Výrobci a prodejci těchto systémů budou nuceni precizněji komunikovat svoji značku, možnosti, ale i omezení nabízeného řešení a jeho cenu. Je to k prospěchu všech, kteří se na tomto trhu pohybují. Je jisté, že na trhu je místo jak pro systémy za 150.000 Kč, tak pro systémy za 1.500.000 Kč. Jen je třeba zákazníkovi jasně komunikovat daný produkt a značku.
Konsolidace trhu
Konsolidace českého trhu s inteligentními domy již začala. Na začátku roku 2011 například zkrachovala společnost SmartHouse s.r.o., která vznikla v roce 2004 – a nebyla jediná, která skončila. SmartHouse postavil systém domácí automatizace na vlastních komponentách a na proprietárním řešení, a to vše za velmi nízkou cenu. Výsledkem je, že od února loňského roku je proti společnosti vedeno insolvenční řízení. Všichni její zákazníci teď mají zásadní problém. Nemají možnost servisu, výměny vadných komponent, dodatečných úprav atp. V některých případech je jejich celý dům nefunkční a jedinou možností je kompletní náhrada systému SmartHouse jiným řešením. K podobným případům bude docházet i v budoucnu. Na trhu zůstanou jen spolehlivé značky a řešení. Bohužel, současná situace je odlišná a dokud nebude selekce u konce, budou na klienty kladeny zvýšené nároky na schopnost identifikovat skutečnou kvalitu. Základní tipy pro správnou identifikaci jsou v následujícím odstavci.
Jak na volbu správného systému a dodavatele
Podstatné je, že na českém trhu operují dva typy firem – výrobní a montážní. Výrobci vyvíjejí a vyrábějí produkty domácí automatizace – elektronické prvky rozvaděčů, měřící a řídicí prvky, centrální řídicí jednotky, maticové přepínače pro distribuci audia a videa atp. Montážní firmy pracují ve dvou modelech - pro jednoduché instalace a systémoví integrátoři pro komplexní dodávky. Ve většině obchodních modelů výrobní firmy nedodávají systémy přímo zákazníkovi, ale využívají autorizované montážní firmy, respektive systémové integrátory. Podobně jako výrobci aut je přímo nedodávají, ale mají autorizované prodejce a servisy. Před výběrem dodavatele, a tedy vhodného výrobce, je dobré si udělat jasno, co se od chytré domácnosti očekává. Rozhodně nejdůležitější je realizovat systémovou elektroinstalaci, kterou klient získá: - přípravu na realizaci chytré domácnosti, která může být provedena okamžitě nebo kdykoli v budoucnosti, - jistotu, že nemovitost bude připravena na nejnovější trendy a tím je dlouhodobě zhodnocena. Náklady na systémovou elektroinstalaci jsou nízké – představují navýšení okolo 20%. V případě, že je nejdůležitější maximalizace úspor, je třeba se zaměřit na systémy, které optimalizují a zefektivňují využívání energií. Je-li však nemovitost nad 200 m2, patrová nebo skládající se z více budov (samostatné garáže, technické zázemí, zahradní domek atp.), je na místě použití komplexního řídícího systému. V každém případě je třeba neopomenout tato základní doporučení: - Vybírat výrobce a značky, které jsou na trhu desítky let, mají dostatečné zázemí a vysokou pravděpodobnost existence do budoucna. - Vybraný systém by neměl být proprietární, ale postaven na světových standardech a měl by být dostatečně otevřený. - Volit takové firmy, které jsou schopny dodat vše na klíč – konzultace, návrh, projektovou dokumentaci, kabelové rozvody, osazení a naprogramování rozvaděčů, realizaci měření a regulace, implementaci chytré domácnosti (programování celého systému), distribuci hlasu, zvuku a obrazu a samozřejmě následný servis. - Dbát na to, aby firma vše prováděla svými lidmi a nenajímala si na jednotlivé části realizace externí firmy nebo řemeslníky. - Prověřit, že systém, který společnost nabízí, nabízí i jiné společnosti v oboru (montážní firmy nebo systémoví integrátoři – viz výše). To zaručí jistotu, že v případě krachu vybrané firmy je možné navázat spolupráci s jiným subjektem. (Podobně autorizovaný autoservis lze nahradit jiným). - Žádat na dodavateli reference a posoudit, zda odpovídají představám o rozsahu automatizace. Požádat o kontakty na majitele již hotových realizací a zjistit, jak jsou s realizací a přístupem firmy spokojeni. - Trvat na předvedení systému v již hotovém domě / bytě – nespokojit se s ukázkou v kanceláři nebo referencemi na firemních internetových stránkách.
Přijďte si digitální domácnost prohlédnout
Pokud vás výše uvedené zaujalo, máte možnost si vše vyzkoušet na osobně. Společnost Insight Home vybudovala v Praze 4 Centrum inovací pro technologie inteligentního bydlení (www.CITIB.eu), ve kterém si můžete prohlédnout nejnovější trendy digitální domácnosti. CITIB navštívilo stovky lidí, novinářů, natáčela v něm Česká televize a televize NOVA. ČEZ spolu s Českou televizí zde natáčely vzdělávací pořad FUTUR/E/MOTION. CITIB také patří mezi 25 prestižních realizací systému AMX na celém světě. Máte-li zájem o návštěvu, domluvte si osobní prohlídku na tel. čísle: 603 52 50 50 nebo na adrese: info@InsightHome.eu. Zajímá-li vás více podrobností a novinek, navštivte server www.DigitalniDomacnost.cz, kde je více jak stovka zajímavých článků a tipů právě z oblasti digitálních domácností.