Kategorie

Barvy, textury a světlo pro dobrý spánek

Čas usínání a spánku by pro člověka měl být radostí, měli bychom se na tento okamžik těšit. Bohužel řada z nás má večerní přesun do ložnice spojený spíš se strachem, zda se nám podaří brzy usnout a jestli se už konečně jednou pořádně vyspíme.
Důvodů, proč trpíme nespavostí, je nespočet. Kromě psychických či fyzických problémů hraje svoji roli i nevhodně zařízená ložnice. Jak tedy vybavit intimní prostory, aby co nejlépe sloužily svému účelu?
 

Nevtíravé světlo a tma

Do lože bychom měli ulehat s pocitem, že nyní přichází zasloužený odpočinek. K tomu nám dopomůže tlumené světlo. Není vhodné řešit osvětlení celé místnosti formou bodových světel. Ty se naopak výtečně hodí k osvětlení uměleckých nebo jinak zajímavých předmětů, které pak v interiéru vyniknou.
 
Po zhasnutí světla by se místnost měla zahalit do černé tmy. Jakékoli světelné zdroje jsou nežádoucí. Ať už se jedná o světlo přicházející z interiéru, tak z venku. Na pouliční lampu, která nám i uprostřed noci osvětluje celou ložnici, jsme si již zvykli. Svit měsíce zase možná působí romanticky. Naše tělo nám ale za přítomnost světla při spánku nepoděkuje. Díky němu se totiž přestává tvořit důležitý hormon – melatonin. Ten řídí biologické a hormonální funkce u žen, je významným antioxidantem a chrání naše tělo proti stresu.
 
 
Melatonin se tvoří během spánku, ale pouze za tmy. Pro vytvoření dostatečného množství tohoto hormonu by měl spánek nenarušený světlem trvat 8 hodin. Působením světla během noci se může proces produkce melatoninu snížit nebo i zastavit. Nejde pouze o rozsvícení interiérového osvětlení, nežádoucí je rovněž osvětlení z ulice nebo světlo z měsíce. Budeme-li tvorbu melatoninu omezovat pravidelně, může to na našem zdraví napáchat velké škody.

Klid a pohoda

nerušenému spánku potřebujeme klid. Ložnici umísťujeme do klidové zóny domu. Okna by měla směřovat do dvora nebo do zahrady. Není-li jiného zbytí, než že okna povedou do rušné ulice, je třeba zapracovat na kvalitním odhlučnění (venkovní rolety, kvalitní izolační okna). Nepříjemné zvuky pocházejí i z našeho nejbližšího okolí. Řeč je o dozvuku, lidově řečeno o ozvěně. Neustálá přítomnost hluku je příčinou stálé ostražitosti a následně i psychické únavy.
 
 
Dozvuk i ostatní zvuky minimalizujeme díky vhodnému zařízení místnosti. Výborným pomocníkem jsou strukturované povrchy a bytový textil, který zvuk tlumí a zabraňuje jeho rozléhání. Do ložnice se hodí koberce, ať již celoplošné nebo kusové. Nejenom praktické, ale i užitečné v boji proti hluku jsou závěsy a záclony. Působivě vypadají dlouhé záclony v kombinaci se stejně dlouhými, barevně sladěnými závěsy. Tabu by měly zůstat zcela hladké podlahy (kamenná či keramická dlažba) bez použití koberců.
 

Barvy vhodné k relaxaci

 
Barvy, které použijeme v ložnici, by neměly být příliš křiklavé. Tyto výrazné barvy mají tu schopnost, že nás v určitém psychickém rozpoložení mohou nepříjemně rušit a dráždit. Do intimního pokoje volíme raději neutrální, jemné odstíny. Chceme-li dosáhnout pocitově chladnějšího vzhledu, sáhneme po barvách chladných, jako je světle šedá, bledě modrá. Bílá barva působí nadčasově a elegantně, ne však příliš intimně. Proto je vhodnější nahradit ji jemným odstínem smetanové.
 

Heboučký na dotyk

Ložnice je jedním z míst, kde bychom měli velký důraz klást na povrch materiálů. Právě zde dochází často ke kontaktu materiálu a holé kůže. Textilie by měly být měkké a hebké, měly by přímo vybízet k dalšímu doteku. Vhodným materiálem je samet, žinylka nebo hedvábí. Unavené nohy pohladí jemný koberec. Příjemné na dotyk nemusí být pouze textilie. Intimní prostor můžeme vybavit dalšími předměty, které nás lákají k doteku. Antistresovým materiálem je například dřevo nebo vyleštěné kamínky.
ab
ab
ab
ab
ab