Nechte si vysvětlit postup
Šikovný řemeslník vám mile rád vysvětlí, jak bude práce postupovat, co je třeba udělat. Pokud si ale nejste jisti, přizvěte k dohledu někoho, kdo na kvalitu probíhajících prací dohlédne. Může to být zkušený stavbař nebo stavební dozor. Je to bod k dobru při převzetí stavby. Pozdější dohady a reklamace nad hotovým dílem mohou vše jedině zkomplikovat.
Špatnou práci reklamujte
Některé domy vznikají rychle, staví se pod cenou, a tak hlavně u novostaveb můžete narazit na různé kazy a nedodělky. Některé můžete odhalit ještě před koupí nemovitosti a v takovém případě si můžete vyjednat výraznou slevu z kupní ceny, nebo svůj zájem včas stáhnout. Ať už kupujete jakoukoli nemovitost, všímejte si všech drobných detailů a pokud odhalíte nějaký nedostatek, neváhejte s reklamací.
Kde se bránit
Stížnosti na činnost řemeslníků řeší Česká obchodní inspekce, pokud dojde k porušení smlouvy, postupuje spor k soudu. Ten rozhoduje na základě znaleckého posudku. Z nedávného průzkumu pro Raiffeisen stavební spořitelnu vyplývá, že 4 z 10 lidí museli v posledních pěti letech práci řemeslníka reklamovat.
„Nejčastějšími důvody reklamace byly právě skryté vady, nedodržení termínů a špatná kvalita. Překvapilo nás, že více než třetina lidí vůbec neví, jakým způsobem reklamaci řešit. Ostatní by nejčastěji volili stížnost u České obchodní inspekce (29 %), stížnost u příslušného cechu (17 %) nebo soudní žalobu (10 %),“ říká tisková mluvčí Raiffeisen stavební spořitelny Lenka Molnárová.