Kategorie

Změna trvalého pobytu: Jak vše zařídit během dvou dnů

Pokud patříte k těm, kteří dostávají osypky při zaslechnutí slova „úřad“, a přitom už roky nežijete v místě trvalého bydliště, máme pro vás dobrou zprávu – změna trvalého bydliště sice je byrokraticky otravná, ale dá se kompletně zvládnout během dvou dopolední.
 

Rozhodně doporučujeme vzít si na zařizování dovolenou. Nikdo asi nechce plýtvat volnem, nicméně právě díky tomu, že takto smýšlí většina lidí, je možno díky volnějším úřadům v dopoledních hodinách vše vyřídit relativně rychle a bez hrozby ztráty příčetnosti při pohledu na nekonečnou frontu.

Den 1: Změna místa trvalého bydliště a výlet na magistrát

Odhlášení z dosavadního místa trvalého bydliště naštěstí není nutné, protože je automatické po přihlášení na místo nové. Vaše první kroky proto povedou na obecní úřad v místě nového trvalého bydliště, případně na magistrát, pokud jím vaše nové město disponuje. S sebou si vezměte: • Fotografii - musí být nová, zapomeňte na praxi, kdy rok co rok používáte stále stejnou fotografii na předplatní jízdence MHD. • Občanský průkaz • Výpis z listu vlastnictví nemovitosti nebo kupní smlouvu potvrzenou katastrem v případě, že jste majitelem nemovitosti, do které si chcete zapsat trvalý pobyt. Chybou by však bylo jít si zapsat trvalý pobyt do vlastní nemovitosti ještě před vaším zapsáním do katastru. • Platnou nájemní smlouvu v případě, že nejste majitelem nemovitosti, do které si chcete zapsat trvalý pobyt. Místo nájemní smlouvy stačí též s sebou přivést majitele nemovitosti, který váš zápis do své nemovitosti před úředníkem odsouhlasí. • 50 Kč • Vlastní propisku - není nutná, ale oceníte ji ve chvíli, kdy se nebudete muset účastnit boje o erární propisky kvůli vyplnění formulářů. Všechny potřebné formuláře naleznete přímo v prostorách magistrátu nebo obecního úřadu v příslušném odboru, dopředu si nic připravovat nemusíte. Na tomto místě je potřeba rozlišit dva administrativní úkony, které nyní na úřadě podstoupíte. Jedním je samotná změna trvalého bydliště, druhým je vydání nového občanského průkazu. Zatímco vydání nového občanského průkazu trvá přibližně měsíc (záleží na rychlosti konkrétního úřadu), samotná změna trvalého bydliště má platnost okamžitou a už ve chvíli, kdy z úřadu vyjdete na ulici, je váš nový údaj v evidenci obyvatel zanesen. Nejprve musíte zařídit změnu trvalého pobytu. Vyhledejte a vyplňte formuláře „Přihlašovací lístek k trvalému pobytu“„Žádost o vydání občanského průkazu“. S přihlašovacím lístkem k trvalému pobytu se vydejte k přepážce a spolu se vším potřebným (viz výše) jej předejte úředníkovi. Za cca 10 minut budete lehčí o padesát korun a změna trvalého bydliště bude hotová.

Nový občanský průkaz

Nyní je potřeba obratem zažádat o nový občanský průkaz, protože starý je znehodnocený ustřižením rohu. (Nemusíte se bát, taková občanka je stále platná, např. na poště, jen je potřeba se jí prokazovat spolu se žlutým lístkem „Potvrzení o změně trvalého pobytu“, který oznamuje, kvůli čemu byl rožek ustřižen). Pokud je úřad vybavený vyvolávacím číselným systémem, máte vyhráno, protože vás úředník, u kterého jste právě skončil, zpravidla neprodleně přesměruje k přepážce vydávající občanky, čímž odpadne další čekání. (Proto je dobré mít už předem vyplněný formulář „Žádost o občanský průkaz“.) Pokud tímto systémem váš nový obecní úřad nedisponuje, máte alespoň čas ve frontě k další přepážce přemýšlet nad tím, proč platíte daně, které údajně slouží k zajištění státních služeb občanovi, a když potom něco potřebujete, stejně si to musíte sami zaplatit. V tomto případě je zvlášť pikantní, že vy vlastně od státu nechcete nic, naopak státní aparát žádá údaje od vás a vy mu za to ještě platíte. Vyřízení žádosti o nový občanský průkaz je v případě korektně vyplněného formuláře už otázkou chvilky, další poplatek se naštěstí neplatí. Odevzdáte fotografii (na její rubovou stranu si předem napište své rodné číslo – úředník sice fotografii ihned na formulář nalepí, ale nedivte se ničemu), podepíšete se a můžete jít. V ideálním případě trval celý pobyt na úřadě 20 minut. Každopádně první den máte za sebou a můžete si po zbytek dne užít volno, případně konečně jít do práce.

Den 2: Oznámení změny trvalého bydliště aneb orientační běh od čerta k ďáblu

Nyní máte přibližně měsíc čas. Po této době si na tom samém místě vyzvednete nový občanský průkaz a nastává ta logisticky náročnější půlka celého procesu. Neprodleně musíte změnu trvalého pobytu nahlásit na spoustu míst, zpravidla se udává do 8 dní, na odboru dopravy dokonce jen 5 dní. Je pravda, že fakticky lhůta začíná běžet ve chvíli, kdy je provedena samotná změna trvalého bydliště, nikoli od chvíle, kdy si vyzvednete nový občanský průkaz. Na druhou stranu je nevyvratitelný fakt, že na mnoha místech vám údaj o bydlišti změní až na základě nové občanky. Pokoušet se tedy oběhat kolečko úřadů, firem a institucí s žádostí o změnu jen se žlutou kartičkou v ruce by znamenalo oběhat toto kolečko dvakrát. Úředníci to vědí, proto tolerují nahlášení změny trvalého bydliště až po vydání nové občanky (tedy platí lhůta 30 + 5 dní, respektive 30 + 8 dní), pokuty se bát nemusíte. Kam všude tedy zajít změnu ohlásit? Rozhodně doporučujeme vytvořit si doma v klidu vyčerpávající seznam a podle mapy si seskládat ideální trasu průchodu městem se zastávkami na potřebných místech. Budete mít dobrý pocit, jak rychle vše odsýpá a připomenete si atmosféru táborových orientačních běhů.

Důležitá místa, která při oznámení o změně trvalého bydliště nesmíte vynechat:

• Zdravotní pojišťovna Úřad sociálního zabezpečení, pokud pobíráte důchod • Živnostenský úřad, pokud podnikáte. Po návštěvě ŽÚ už nemusíte na zdravotní pojišťovnu, úřad sociálního zabezpečení a finanční úřad – ŽÚ těmto institucím nahlášenou změnu automaticky předá. Nesmíte však také zapomenout na změnu adresy na svých fakturách a razítku! • Škola nebo zaměstnavatel • Správce poplatku za odvoz komunálního odpadu – pokud jste za odvoz popelnic již zaplatili v místě minulého trvalého bydliště, lze poměrnou zbývající částku pochopitelně převést do bydliště nového. • Dopravní inspektorát. Pokud jste majitel vozidla, potřebujete vydat nový technický průkaz – připravte se na to, že tato změna zabere asi nejvíce času. Pokud majitel vozidla nejste a „pouze“ vlastníte řidičský průkaz, je nahlášení změny také nutné, nicméně pokud se stěhujete jen v rámci jednoho města, není nutnost nahlášení nijak žhavá – v řidičském průkazu není kompletní adresa, pouze kolonka „Obec pobytu“, která se v tomto případě nemění a není potřeba vystavovat nový ŘP. • Poskytovatelé energií a Internetu, pokud na vás ve starém místě trvalého pobytu byly tyto služby přihlášeny. • Banky a pojišťovny, se kterými máte sjednané smlouvy • Ošetřující lékaři • Telefonní operátor • Pošta, kvůli SIPO a koncesionářským poplatkům. • Majitel či správce starého i nového domova, resp. katastrální úřad • Úřad práce, jste-li nezaměstnaný Některé změny lze pochopitelně provést z domu přes Internet či telefonem nebo dokonce jen oznámením doporučeným dopisem. U důležitých institucí však doporučujeme vyhradit si čas, zajít k nim osobně a na změnu dohlédnout. Pak zbývají ještě další změny, které sice časem provést také musíte, ale nijak zvlášť nespěchají.

Méně důležitá místa pro oznámení o změně trvalého bydliště:

• Knihovny • E-shopy, ve kterých nakupujete nebo obchody, ve kterých máte zákaznický účet – nechcete přece, aby vaše prodejní katalogy chodily na nesprávnou adresu • Správci duševního vlastnictví či jiného majetku, např. internetových domén Přestože tento výčet vypadá děsivě, samotná změna na každém místě je zpravidla záležitostí jen na několik minut a opravdu se vše dá oběhat během jednoho dne. Proto se nenechte předem znechutit a vyrazte na úřad.

 
ab
ab
ab
ab
ab