Kategorie

Zařizujeme domácí kancelář

Domácí pracovna či kancelář je fenomén, se kterým se v dnešní době setkáváme již zcela běžně. Mnozí z nás doma přímo podnikají, studují nebo se alespoň částečně připravují do práce.
 
 

Individuální nároky

Domácí kancelář či pracovna by měla být vybavena s ohledem na to, kolik času chceme v této kanceláři strávit a co od ní vlastně očekáváme. Jiné nároky na vybavení domácí kanceláře bude mít člověk, který doma pracuje jen občas nebo částečně, jiné například student či osoba samostatně výdělečně činná, která doma přímo podniká a stráví trak ve své domácí pracovně osm i více hodin denně.
 

Výběr místnosti

Velmi důležitou roli hraje výběr místa v bytě, kde bude pracovna situována. Ideální je, pokud si například v rodinném domku můžeme pro svoji domácí kancelář vyhradit samostatnou místnost. V případě, že tuto možnost nemáme, měli bychom si k jejímu zařízení zvolit nějaké klidné místo v bytě, kde můžeme v klidu pracovat a nebudeme ničím a nikým rušeni. Pracovní kout, který si zařídíme třeba v obývacím pokoji, můžeme oddělit od zbývající části místnosti například paravánem.
 
 

Pracovní stůl

Základním kusem nábytku, který si do pracovny pořídíme, je bezpochyby pracovní stůl. Dnes již samozřejmě počítáme s prostorem pro počítač. Je ale důležité si nejprve rozmyslet, jaký typ počítače si budeme pořizovat. Zda se bude jednat o klasický stolní počítač, nebo o notebook.
 
Důležité je umístění pracovního stolu z hlediska orientace na denní světlo. Pravákům by mělo světlo přicházet zleva a levákům naopak. Pracovní stůl pak postavíme bokem k oknu. Umístění čelem k oknu není vhodné, jelikož by byl pracující oslňován, umístění zády by pak způsobovalo, že bychom monitor viděli na příliš světlém pozadí, což není zdravé pro naše oči.
 
Výška pracovního stolu by podle norem měla být 72-75 centimetrů. Dnes se již ovšem doporučuje, aby byla pracoviště flexibilní, tedy aby se výška pracovní plochy dala přizpůsobit výšce pracující osoby. Takové řešení je ale prozatím otázkou času.
 
 

Pracovní židle

To, jak se budeme při práci cítit, velmi záleží na správné volbě pracovní židle. Opět záleží na tom, kolik času na ní hodláme strávit. Rozhodně se nevyplatí na ní šetřit. Musíme si uvědomit, že je to v podstatě investice do našeho vlastního zdraví. Sezení by mělo být přirozené a pohodlné, aby nedocházelo ke křivení páteře a následným zdravotním obtížím.
 
Doporučujeme pořizovat si židli v hodnotě alespoň 2 500 Kč, levnější se kupovat nevyplácí. Určitě by to měla být židle polohovatelná s nastavitelnou výškou. Správné nastavení židle je totiž předpokladem zdravého sezení. Při koupi je rovněž vhodné si židli vyzkoušet. Při vlastní práci je pak důležité dostatečně často střídat polohy a nesedět strnule v jedné poloze.
 
 

Úložné prostory

Další podstatnou součástí vybavení kanceláře jsou úložné prostory. Jejich výběr opět záleží na tom, jakou činnost provozujeme a jaké materiály potřebujeme ukládat, zda se jedná o elektronické nosiče, nebo máme-li doma třeba sbírku zákonů. Jako úložné prostory slouží například zásuvkové kontejnery s různým vnitřním vybavením, a to jak na závěsné složky, tak s klasickými šuplíky s různými možnostmi členění prostor pomocí přepážek.
 
Dále si můžeme pořídit otevřené skříně, skříně s posuvnými či klasickými dveřmi, skříně opatřené stahovacími roletami, závěsné skříně či police. Podle potřeby si můžeme vybrat skříňky k ukládání elektronických nosičů, pořadačů či knih. Dále jsou k dostání různé nástavce na stůl či doplňkové skříňky ke stolům.
 
Základní vybavení kanceláře můžeme ještě rozšířit o řadu kancelářských doplňků, jako jsou podstavce pod monitory, výsuvy pro klávesnice, držáky na terminály, ať již závěsné či stacionární, lístkovnice do skříní k ukládání tiskopisů, věšáky, věšákové stěny, stojany na CD a podobně.
 

Přijímání hostů

Pokud chceme ve své pracovně přijímat také klienty, lze si kromě klasických konferenčních stolů pořídit také doplňkové stoly. Řešení záleží především na tom, jaký prostor máme k dispozici a dále také na tom, kolik návštěvníků najednou chceme ve své kanceláři hostit.
ab
ab
ab
ab
ab