Kategorie

Slavné panenky aneb Jak známé osobnosti pomáhají projektu Unicef

O projektu „Panenka“ už jste možná slyšeli. Podílí se na něm přední čeští návrháři, designéři, herci…Zapojit se ale můžete také vy.

Projekt Panenka

Tento projekt není už ani v Česku žádnou novinkou. Přesto o této charitativní akci spousta lidí neví. Zvláštní panenky jste v ČR mohli spatřit na různých místech - v muzeích, knihovnách, knihkupectvích nebo také v divadlech či známé síti prodejen IKEA. My jsme se s nimi setkali při příležitosti nedávné volby nové Miss Brno Open. Do brněnského Boby centra zavítala uznávaná módní návrhářka Liběna Rochová, která je zrovna tak i patronkou projektu Panenka. Právě touto cestou, při příležitosti různých prestižních společenských akcí, se nejlépe šíří povědomí o podobných charitativních projektech. Ano, často se na této osvětě podílí právě známé tváře. Ovšem tento projekt je ve své podstatě dosti kreativní, zapojit se můžete třeba společně s dětmi i vy.

Idea panenek

Textilní panenky lidé stále vyrábějí všude po světě. Kdokoli může vyrobit panenku a zaslat ji na adresu výboru pro UNICEF. Panenka poté míří buďto do jedné ze spolupracujících prodejen, nebo je prodána na internetu přes speciální e-shop. Každá z těchto panenek je ohodnocena částkou 600Kč. Ten, kdo si panenku koupí, pomůže přežít některému z chudých dětí z rozvojové země. Daná cena totiž přesně odpovídá částce, která je potřebná k nejnutnějšímu očkování proti šesti smrtelným dětským chorobám – spalničkám, záškrtu, tetanu, černému kašli, tuberkulóze a dětské obrně.

Projekt Panenka v Česku

V Česku „bohužel“ můžete momentálně pomoci pouze tak, že si někde panenku zakoupíte. Vyrábění charitativních panenek se ujalo mnoho jednotlivců i rodin, z kapacitních důvodů proto musel být příjem panenek dočasně přerušen.

Zrod a vývoj projektu

Myšlenka panenek se zrodila v Itálii, kde byla poprvé vyzkoušena v praxi roku 1988. Panenky, které tehdy vyráběli děti ve školách, přinesli očkovacímu programu UNICEF 27 miliónů italských lir. U nás se již pravidelně můžeme setkat s osvětovými akcemi jako Miss Panenka či s Benefiční aukce. Právě pro tento každoroční slavnostní benefiční večer probíhající v Panteonu Národního muzea vytvářejí přední osobnosti české kultury své osobité panenky, které jsou následně draženy za vysoké částky.

Panenka Šípková Růženka

Letos byla nejúspěšnější panenka Růženka Šípková od módního návrháře Petra Kaloudy, byla vydražena za 75 tisíc korun. I v panence se projevilo kreativní umění známého architekta, výtvarníka a designéra Bořka Šípka. Své originální panenky zde představili například také herečky Jiřina Jirásková, Uršula Kluková, Hana Maciuchová, oděvní designérka Liběna Rochová, fotograf Robert Vano či spisovatel Michal Viewegh s manželkou Veronikou. Projekt podporují samozřejmě také sportovci, kupříkladu Patrik Eliáš vydražil panenku od Karla Gotta za 66 tisíc korun.

Vytváření panenek

Specifičnost těchto panenek spočívá kromě jejich účelu také v tom, že každá z nich je jedinečná. Nikdy se nesetkáte se dvěma stejnými panenkami. UNICEF zadalo pouze několik regulí jimiž se musí autor panenky řídit:
-          výška panenky musí být v rozmezí od 30 do 50cm
-          při výrobě se musí počítat s budoucím dětským majitelem, panenka nesmí mít nic z plastu, knoflíky (ani nic podobného, co by dítě mohlo spolknout), při výrobě nesmí být použity toxické barvy
-          k panence je třeba dodat tzv. „rodný list, uvést její jméno, výšku, zemi, odkud pochází a také fotografii a jméno s adresou tvůrce
Projekt se velmi dobře ujal také ve školách, kde děti v hodinách pracovní výchovy mohou pomoci dobré věci a přitom se rozvíjí jejich uvědomění o situaci v dalekých zemích.
Adoptovat panenku prostřednictvím e-shopu můžete na webových stránkách organizace UNICEF. (www.unicef.cz)
 
ab
ab
ab
ab
ab