Kategorie

Phillipe Starck může a chce být levný

Jeden z předních francouzských designérů prohlásil na tiskové konferenci k úžasu všech novinářů, že nemá rád bohaté lidi.
Legenda moderního designu Philippe Starck, který realizoval návrh interiéru prezidentské rezidence Francoise Mitteranda v Elysejském paláci, získal celou řadu cen a vystavuje v nejprestižnějších světových muzeích a galeriích, prohlašuje, že design je zbytečně drahý. Chce ho vrátit „obyčejným“ lidem.

Křeslo z dílny návrháře Philippe Starcka

Dobrý vkus všem

Jeho současné návrhy zavazadel, náramkových hodinek, kuchyňských doplňků a především židlí či dalších nápaditých součástí bydlení, by se měly pohybovat na snesitelné finanční úrovni. S heslem design pro všechny vyrazil do útoku a šokoval nejen přítomné novináře ale i své designérské kolegy. Tvrdí, že dobrý vkus nesmí být jen záležitostí několika vybraných jedinců. Nesmí zůstávat v soukromí velkých rezidencí a prostorných vil, musí být záležitostí veřejných prostor. Sám navrhuje interiéry restaurací, kaváren, hotelů po celém světě a zabývá se bytovými drobnostmi. Hovoří také o tom, že lze použít i „staré“ věci a vhodně je kombinovat s „modernou“. Důležitý je přitom respekt k národním kulturám a tradicím, zmiňuje se i o „multikulturním designovém sepjetí“. Tím zřejmě myslí velké architektonické projekty, které nutí k ekologickému způsobu života, minimalizují pocity prázdnoty a odcizení. Svůj postoj vyjadřuje slovy: „Chci vytvářet poctivé objekty, objekty pro nekonzumní společnost, pro moderní rebely….“

Phillipe Starck

Starck nechce být "trendy"

Phillipe Starck nemá rád slovo „trendy“ a chce bojovat proti elitářství v designu a architektuře. Na svou stranu získává i velké zadavatele a investory, učí je „naslouchat“ tvarům. „Subdodavatelé jsou stejně chytří jako ti, kteří výrobky vymýšlejí, a je čas, aby přestali být otroky, protože otroci vytvářejí další otroky. Trh musí být etický a já se o to postarám. ..“ prohlásil směrem k subdodavatelům z rozvojových zemí a následně i v rozhovoru po média.

Také tato židle z řady nábytku Cafe Costes nese originální rukopis Phillipa Starcka

Židle pro každého

„Kvalitu a originalitu lze získat velmi levně, téměř zadarmo,“ prohlašuje Starck a demonstruje proměnu některých svých výrobků s humorem sobě vlastním právě na židlích a pohovkách. První židle, jež navrhoval pro firmu Driade, byla Cafe Costes a stála kolem třiceti tisíc korun. Dnes dělá židle, které lze pořídit za méně než tisíc korun. K jeho nejzajímavějším projektům patří některé pohovky a křesla pro Kartell, jež se dnes prodávají v cenovém rozmezí od 900 do 1 200 korun. „Bubble Club je skvělý designérský produkt, jehož elegance vychází z minimalismu. Ze směšného kousku polyetylenu a spousty vzduchu vznikne pohovka nebo křeslo. Nábytek je lehký, trvanlivý a odolný vůči všem vnějším vlivům..,“ představuje Starck své dílo na stránkách francouzského tisku. Z jeho slov je patrné, že je zcela zaujat představou jednoduchého nestárnoucího produktu a Bubble Club považuje za jednoznačně ekologický výrobek. „Vezměme si třeba takový stůl nebo židli ze dřeva. K jejich vytvoření je třeba obětovat něco živého. Ale stromy bychom měli nechat růst, abychom mohli chodit do lesa a těšit se z nich. Naopak plast je materiál, jehož stačí použít jen velmi málo, a může vzniknout i velký objekt,” pokračuje a zároveň se omlouvá za svou dřívější designérskou nedůslednost. „Často mívám pocit, že to, co jsem vytvořil v minulosti, nebylo dost dobré, že tomu ještě něco chybělo. Chtěl bych na sobě dále pracovat, abych byl stále lepší, a to mohu dokázat jedině tím, že budu vytvářet potřebné, poctivé a designérsky správné objekty tak, aby se nikdo nemusel rozhodovat, co si může, či nemůže dovolit...,“ uzavírá svůj příspěvek Starck.

Plastový nábytek řady Bubble Club považuje Phillipe Starck za ukázku ekologického výrobku. Foto: Kartell

Svět podle Starcka

To, že může dělat levný design považuje za svůj největší úspěch. Pomohla mu k tomu především spolupráce s italskou firmou Alessi. „Tenhle výsledek mění svět..“, prohlašuje pateticky a získává další reklamní body. Kromě své pevné vůle oceňuje i moderní technologie a materiály (pracuje s plastem, corianem, polyetylénem), vstřícnost zadavatelů a v neposlední řadě i svůj tým, který je schopen jeho vize realizovat.

ab
ab
ab
ab
ab