Werner Aisslinger působí na rozdíl od jiných designérských hvězd nenápadně, jeho tvorba je však nepřehlédnutelná. Navrhuje převážně nábytek, do povědomí veřejnosti se však zapsal svým originálním projektem Loftcube, kterým se proslavil po celém světě. O jeho schopnostech vypovídá i fakt, že židle Juli chair, kterou navrhl v roce 1997 pro italskou firmu Cappellini, byla zařazena do muzejních sbírek newyorského muzea MoMA.
Z tiskové zprávy BVV - Mobitex Brno 2009
Werner Aisslinger je především vizionář
Werner Aisslinger je především vizionář a jeho studio je spíše vývojovou buňkou než ateliérem designu. Jeho experimenty s „pleteným nábytkem“ organických tvarů nebo nábytek z polyuretanového gelu patří k mimořádným designérským počinům současnosti. Netypickým řešením se vyznačuje také kancelářský nábytek Level34 navržený pro společnost Vitra: systém umožňující velké množství kombinací působí, jako by byl určen spíše do bytového interiéru než do kanceláře, obsahuje však důmyslné technické prvky (např. krytí kabeláží). Werner Aisslinger se zabývá také problematikou modulového nábytku, u něhož oceňuje především praktický princip skladebnosti a princip ekologický – možnost dokupováním a přeskupováním modulů pozměnit podobu nábytku a prodloužit tak jeho životnost.
Z výčtu Aisslingerových realizací
Vedle nábytku najdeme ve výčtu Aisslingerových realizací hotelové interiéry, svítidla, obytný přívěs, jízdní kolo, koupelnové doplňky, obuv a také slavný projekt „nomádské“ bytové buňky Loftcube. Tato nabízí originální alternativu ke klasickým střešním dostavbám panelových objektů, které jsou v hojné míře zastoupeny z období socialismu v berlínské městské zástavbě. Samostatnou obytnou buňku o ploše 40 m2 lze umístit na plochou střechu domu, kde je dostatek světla a krásné výhledy. Buňka je dle vzoru Le Corbusiera odsunuta od podloží, což rozšiřuje možnost jejího využití. Pomocí existující techniky ji lze přemístit na jiné místo, může fungovat i jako chatka na břehu moře nebo v horách. Možnosti takového způsobu bydlení již předvídali vizionáři druhé poloviny minulého století a Werner Aisslinger dokázal této myšlence vtisknout konkrétní podobu.
„Představuji si jistou skupinku lidí, kteří vědí, že život na střechách vysokých domů nabízí zvláštní kvality. Jako když první hippies v roce 1965 zakládali dočasná městečka v Coloradu ve Spojených státech anebo kalifornští hippies uváděli v život myšlenky architekta Buckminstera Fullera“, charakterizuje svůj projekt autor.
Veřejnosti byl poprvé předveden prototyp domu vybavený nábytkem od Wernera Aisslingera na milánském veletrhu v roce 2007. Poté jeho studio zaznamenalo obrovský zájem z 50 zemí světa.
Curiculum vitae:
Werner Aisslinger (*1964), žije a pracuje v Berlíně
1987 - 1991
studium na Hochschule der Künste v Berlíně
1989 - 1992
spolupráce s Jasperem Morrisonem a Ronem Aradem v Londýně a Studiem de Lucchi v Miláně
1993
založení Studia Aisslinger se sídlem v Berlíně, zaměřeného na produktový a konceptuální design a na architekturu
1994 - 1997
působil jako hostující profesor na Hochschule der Künste v Berlíně a na Lahti University of Applied Sciences (Institut of Design) ve Finsku
1998 - 2005
působil jako profesor na Hochschule für Gestaltung v Karlsruhe
Spolupráce s firmami (výběr):
Cappellini, Classicon, Berker, Interlübke, Jaguar, Magis, Mercedes-Benz, Porro, Vitra, Zanotta, Zeritalia
Ocenění:
1992
Design Plus, Frankfurt nad Mohanem (Otto chair)
1994
Design-selection Red Dot Design Award, Essen (Endless shelf)
Wogg Design Preis, Curych (X-systém)
1995
Compasso d’ Oro-selection, Miláno (Endless shelf)
1996
Design Prize of the Federal Republic of Germany, German Design Council, Frankfurt nad Mohanem (Endless shelf)
1998
Selection bio 16 - design biennale, Ljubljana (Juli chair)
2000
ADI Design Index, Miláno (Soft chaise)
Red Dot Design Award, Essen (X-table)
Selection bio 17- design biennale, Ljubljana (Soft cell)
Blueprint 100 % Design Award, Londýn (Soft chaise)
2001
Compasso d’Oro-selection, Miláno (Soft chaise)
Selection Centre Georges Pompidou "Carrefour de la création", Paříž (Soft chaise)
2002
Red Dot Design Award, Essen (Plus unit)
2004
Premio compasso d’Oro, Miláno (Plus unit)
Red Dot Design Award, Essen (Cube)
2005
FX Award UK "Best System Furniture", Londýn (Level34)
2006
Red Dot Design Award, Essen (Loop)
Award Hotel of the year (Hotel Daniel, Expo Real Mnichov)
Zastoupení v muzejních sbírkách:
Die Neue Sammlung, Pinakothek der Moderne, Mnichov: Endless shelf (1995), Gel chairs a Soft (2005), Juli chair a Plus unit (2004)
Fonds national d´art contemporain, Puteaux: Soft (2002)
Kunstgewerbemuseum, Berlín: Nic chair (2006)
Metropolitan Museum of Art, New York: Soft (2001)
Museum of Modern Art (MoMA), New York: Juli chair (1997)
Vitra Design Museum, Weil am Rhein: Juli chair (1998), Soft cell (2001)