Kategorie

Modernista Arne Jacobsen a jeho vize

Dánsko sehrálo ve vývoji moderní architektury a designu významnou roli. A to nejen zásluhou Arne Jacobsena. Ten měl pouze tu výhodu, že studoval v inspirativní době, měl na koho navázat a dokázal svůj talent prodat.
Po ukončení studií na Královské dánské akademii umění v Kodani si Jacobsen zakládá vlastní architektonický ateliér, kde spojil tvarování kovových konstrukcí s tradičním zpracováním dřevěné překližky. Ve spolupráci s firmou Fritz Hansen pak oslovil veřejnost návrhem židle s názvem Mravenec, později exceloval skupinou židlí Série 7, které měly sedáky z tvarované překližky, nasazené na nohách z trubkové oceli. K těmto modelům ještě připojil další čalouněné modely – křeslo Vajíčko a Labuť navržené pro SAS Royal Hotel v Kodani.

Arne Jacobsen

Mravenec, Vajíčko a Labuť jsou stále atraktivní

Úspěch se dostavil téměř okamžitě. Mravenec zůstává až do dnešní doby důvěrně známým interiérovým prvkem. Další z modelů – křesla Labuť a Vejce měla o něco složitější konstrukci, ale svým pojetím patří rovněž k tradicím moderního designu. Vejčitý tvar vznikl podle Jacobsenova vyprávění tím, že se vyrobila tvarovaná skořepina ze skleněného vlákna a nasadila se na podstavec z litého hliníku. Na pohodlné čalounění se používala latexová pěna kombinovaná s kůží, vinylem nebo tkaninou. Křesla poté měla organický vzhled, ideální protějšek čistých linií architektonických prostorů, pro něž byla navržena.

Bytová architektura známá i neznámá

Koncem čtyřicátých let, v době, která byla poznamenána nouzí o stavební materiály, opouští Jacobsen tradiční stavební konstrukce a věnuje se projektům z oblasti bytového zařízení – a to návrhům svítidel, bytových textilií a bytových doplňků. K jeho úspěchům patří i návrhy nádobí. Narozdíl od většiny modernistů se Jacobsen dožil téměř všech svých realizací. Jeho návrhy nábytku, svítidel, nádobí, textilu, bytových doplňků dosáhly díky kvalitní průmyslové výrobě širokého uplatnění a publicity.

Křeslo typu Vejce vytvořil Arne Jacobsen pro SAS Royal Hotel v Kodani

Jacobsenovy nadčasové vize

To, že Arne Jacobsen nebyl ve svém díle zapomenut, není pouze zásluha médií, ale je to především kvalitou jeho práce. Ať už pracoval se dřevem, s plastickými hmotami, tkaninami nebo s kovem, měl vždy rozsáhlé znalosti o technikách masové výroby a věděl, jakým způsobem dosáhnout zamýšlených výsledků. Projevoval i výrazný talent v prodeji a propagaci. Snad proto se dožil toho, že předměty, které navrhl, se masově vyráběly a on mohl v klidu a se sebeuspokojením sledovat, jak se stávají součástí běžného života po celém světě. Jeho příbory navržené pro firmu A. Michelsen se dokonce objevily ve vědeckofantastickém filmu Stanleyho Kubrica Vesmírná odysea 2001. I to je jasný důkaz jeho nadčasovosti a talentu, který prochází staletími. Je srozumitelný celé řadě generací, inspiruje k novým formám a tvarům.
ab
ab
ab
ab
ab