Stavba garáže není složitá, přesto mnozí lidé při jejím budování udělají spoustu chyb, které nejdou vzít zpět. V následujícím článku si přečtete základní rady i nejčastější chyby, kterých se pak budete moci vyvarovat.
Zděnou, plechovou, nebo dřevěnou?
Při budování garáže si musíme vždy položit několik zásadních otázek. Jednou z nich je rozhodnout, z jakého materiálu by měla stavba být. Materiál bychom měli volit podle toho, jak dlouho budeme chtít garáž využívat a pro jaký vůz bude. Pokud pořídíme starou ojetinu, tak pro ni nemusíme budovat garáž za velký peníz, stačit bude jen dřevěná bouda, aby na auto nepršelo a nesněžilo.
Dřevěnou garáž na míru pořídíte například na www.zahradni-domky.cz, foto: Zahradní domky a dřevostavby
Když postačí jednoduchá dřevěná garáž
Na mírně šikmou střechu pak postačí položit plech a jednu rýnu se svodem vody. V takovéto garáži toho však moc nenapracujeme. Bude v ní vlhko. V létě pak horko a v zimě chladno. Cenová relace takové garáže z nového materiálu se bude pohybovat v řádech několika tisíc korun, pokud nebude mít stavba betonovou podlahu. S tou by se garáž mírně prodražila. Dřevěnou garáž si vybuduje téměř každý kutil. Když využije starší materiál, tak ještě ušetří.
K vidění jsou jednoduché garáže, kdy na betonové ploše stojí svařená konstrukce lešenářských trubek. Vrch konstrukce pokrývá většinou plech. Stěny mohou být dřevěné, ale často se používají speciální plachty. Taková garáž je vhodná pouze pro parkování aut, ale nevyplatí se do ní ukládat cokoliv jiného, protože stěží odolá zlodějíčkům.
Dřevěná dvougaráž v takovémto provedení je k dostání na http://chatky.etrh.net/
Další možností je garáž plechová
Plechové garáže jsou oblíbené. Jejich pořízení je vzhledem k cenám materiálu nákladnější než u dřeva. Plechy se mohou přišroubovat anebo přivařit k ocelové konstrukci. Vzhledem ke zlodějům barevných kovů se nedoporučuje používat plech z hliníku. Daleko lepší a odolnější je nerezový plech. Ten se dá také natřít vhodnou barvou, takže garáž nepůsobí tak stroze.
Plechová garáž může mít kvalitní vrata včetně dalšího zabezpečení, takže se do ní nemusíme bát ukládat cennější náhradní díly, nářadí či jiný materiál. Relativní výhodou plechové garáže je její cena a dobrá udržovatelnost. Nevýhodou je stejné odolávání povětrnostním podmínkám jako v případě dřevěné garáže. V létě se v ní budete cítit jako v sauně. Tedy pokud není situována pod stromy, což zase není příliš ideální při vichřici, kdy hrozí pád stromu na garáž nebo před ni.
Bezpečná a multifunkční je zděná garáž
Nejvíce garáží je zděných. Postavit zděnou garáž vyžaduje úsilí, více času, ale stavba může sloužit dlouhá desetiletí. Auto je ve zděné garáži relativně v největším bezpečí, ochráněno před povětrnostními vlivy i nenechavci. Největším problémem zděné garáže je cenová relace.
Zděná garáž na klíč od společnosti G Servis, foto: www.gservis.cz
Vybudovat totiž solidní garáž s prostorem pro malou dílničku a uskladnění náhradních dílů včetně nářadí vyjde na několik desítek tisíc korun, ne-li více. Majitel však investovaných peněz litovat nemusí. V zimě není jeho plechový miláček promrzlý na kost. V létě si nesedá do rozpáleného vozidla.
Na velikosti záleží
Ne u všeho záleží na velikosti. U garáže však jednoznačně ano. Čím větší garáž, tím stojí více prostředků. Stejně tak tomu je i s uskladněním materiálu. Za víc peněz víc muziky, řekl by automobilista v laické terminologii.
Při budování zděné garáže by měl každý budoucí majitel počítat s náhradním prostorem. Ten se hodí nejen při vjíždění do garáže, ale též při vystupování z vozu. „Přišel jsem k autu a měl jsem na něm rýhu. Myslel jsem, že kluka přerazím. Krásný lak mi podřel řídítky od kola. No, po pár hodinách jsem uznal, že kolem auta moc prostoru k průchodu není. Měl však štěstí, že mi do té doby nepřišel pod ruce,“ říká pan Václav z Českých Budějovic. Pokud nechcete dopadnout jako on a vidět na černém mercedesu dlouhou rýhu, tak si nechejte do projektu garáže zakomponovat více prostoru podél obou stran vozidla.
Bez elektřiny se v garáži, kterou chcete využít na víc, než jen parkování vozu, obejdete jen stěží
Co v garáži mít a co ne
Pryč jsou doby, kdy v garáži nebyla elektřina. Bez ní se dnes žádný kutil neobejde. V zimních měsících se v neosvětlené garáži špatně hledá zámek od dveří. Jeden vypínač a kolik udělá radosti. Spotřeba elektřiny v garáži přijde při běžném provozu na několik stovek korun ročně. Což lze utáhnout z každé peněženky.
S vodou je situace jiná. Není nad to umýt si ruce anebo si do kyblíku napustit vodu a otřít okno od mušek. Na druhou stranu pracnost s kopáním vody do garáže vyžaduje velké úsilí anebo větší investici.
Tekoucí voda v garáži také není k zahození, ale není to nezbytná nutnost, bez níž byste se dobře neobešli, foto: www.vojtec.net
Proč dvojgaráž
V Americe a v západních zemích má u domu každý dvojgaráž. Není to však náhoda. Jedná se o to, že trend mít více aut v domácnostech je stále běžnější. Nejinak tomu je i ve sřední Evropě. Těžko se budete dívat na to, jak vám prší na vaši novou škodovku, když manželce bude stát v garáži starý renault. Přeparkovat se vám chtít jít za deště jistě nebude. Hrozná myšlenka, že? Pokud máte prostor, postavte si dvojgaráž. Litovat jistě nebudete.
Nezbytné papírování, úřadování a povolování
Nezapomeňte, že na stavbu garáže byste měli mít buď stavební povolení nebo mít stavbu řádně ohlášenou (záleží na její velikosti, do 25 m2 postačí ohlášení) na příslušném stavebním úřadě, který musí vydat územní vyjádření. Paradoxem je, že poté, co vstoupil v platnost nový stavební zákon, aby zjednodušil administrativu nutnou k pořízení bydlení, je stav věcí takový, že na stavbu rodinného domu do 150m2 vám postačí "jen" ohlášení stavby, ale s garáží budete mít stejně, ne-li více zařizování po úřadech, než dříve... Ale o tom zase příště.