Kategorie

Jak bydlí hvězdy... ve filmu?

Víte, který architekt si může nejlépe vymýšlet? Přece ten filmový. Připomeňme si aspoň tři filmy, které nám zatím letos ukázaly v bytové i jiné architektuře nevídané věci.
Zajímá vás, jak bydlí Leonardo DiCaprio, Robert Downey Jr. nebo Ewan McGregor? Pravděpodobně velmi nákladně a všichni tak nějak stejně. Naštěstí se však letos objevili ve třech filmech, kde architektura platí za veledůležitou hereckou hvězdu. Tony Stark alias Iron Man má skutečně dobře vybavenou "garáž". Být filmovým architektem a navrhnout dům třeba takovému Iron Manovi je nepochybně náročné, na druhou stranu ale máte možnost vytvořit něco, díky čemu miliony diváků po celém světě na pár minut zapomenou na půvaby Gwyneth Paltrowové. A to už je co říct. Následující trojici tedy berte jako tip, která DVD byste v budoucnu neměli minout, abyste zachytili to nejlepší z filmové architektury roku 2010.

Iron Man 2

Čím je nový: Zřejmě nikdy nebylo ve filmu sídlo hlavního hrdiny tak nádherně hi-tech. Na první pohled vypadá sídlo boháče a superhrdiny v jedné osobě Tonyho Starka jednoduše jako dům excentrického miliardáře. Na druhý pohled už je to dům excentrického miliardáře, který skoupil všechny technologické hračky, co jich FBI měla. Srdcem domu je tak pochopitelně „dílna“, kde Stark schovává svoje kostýmy i další nezbytné propriety. Fiktivní sídlo z Iron Mana stojí na chráněném přírodním území. „V téhle svojí garáži Tony doopravdy žije, proto jsem chtěl, aby měla hezký výhled,“ říká autor celého návrhu Phil Saunders. Fiktivní dům navíc stojí na takzvaném Point Dume, útesu, který je kalifornským státním přírodním parkem. Jde tedy o bydlení zároveň dostatečně okázalé i vzdálené příliš zvědavým pohledům běžných smrtelníků.

Muž ve stínu (The Ghost Writer)

Čím je nový: Paradoxně tím, že se vrací ke starému. Návrat k napětí ve stylu Alfreda Hitchcocka už dnes není tak obvyklý - a architektura na tom má v tomhle případě zásadní podíl. Od barevného spektáklu k tísnivému dramatu: Muž ve stínu je thriller s temnou atmosférou (a Piercem Brosnanem, což se ne vždycky slučuje) a poslední film Romana Polanského. Spisovatel ztvárněný Ewanem McGregorem v něm dostane zakázku svého života – napsat paměti bývalého britského premiéra, který momentálně žije v Americe v osamělé vile na jednom ostrůvku. Za jiných okolností by to byl krásný plážový dům. Takhle jde spíš o vězení. Kolem politika se ale točí nebezpečná tajemství, a celý jeho dům tento dojem umocňuje. Svůj podíl na tom samozřejmě má i chladné a tmavé barevné ladění celého filmu, i tak byste ovšem asi jen těžko hledali útočiště ve strohých betonových zdech a designově chladném zařízení. Vila tak budí dojem pasti, která dřív nebo později musí zaklapnout, a zvyšuje celkové napětí. V ponurém domě si člověk není nikde jistý. Tuší něco kuchařka? Dostane se nebohý pisálek z toho luxusního trezoru nakonec ven? A co když ho nakonec přece jenom chytí? Na to se už budete muset podívat sami.

Počátek (Inception)

Čím je nový: Jednoduše řečeno, téměř vším. Počátek neboli Inception sice nevystavuje svoji architekturu na odiv tak, jak někteří diváci očekávali, když se na ni ale soustředíte, dostane se vám dosud nepoznaného zážitku. Ani v jednom z předchozích filmů ovšem architektura nehraje tak zásadní roli jako v tom, který šel do českých kin pod trochu nesprávným názvem Počátek. Ten se totiž z větší části odehrává uvnitř lidských snů, které mají svoji vlastní fantastickou podobu. Tým zlodějů myšlenek má dokonce ve svých řadách vždycky takzvaného „architekta“, jehož úkolem je navrhnout co nejdůmyslnější snový svět, ve kterém by se dobře loupilo. Palác pana Saita je honosný, dokonalý... a neexistuje. Kouzlo interiérů ve filmu Inception si uvědomíte hned od začátku, ale nebude se vnucovat: Honosný palác zámožného Japonce, rodinný dům hlavního hrdiny vyvedený ve dřevě a kameni, a především celé město vytvořené ve snu všechny vypadají reálně, ale ne tak docela. Podstatnou roli hrají ve filmu Inception hotelové interiéry. A konečně tu máme hotely, perfektně vycizelované byznys interiéry s atmosférou, která vyvolává nápadně podobné pocity jako vila z Muže ve stínu. Jak se dostat z ponurého snu zpátky do reality?
ab
ab
ab
ab
ab