V designu je dovoleno vše. Takovýmto avantgardním heslem vás dnes přivítá téměř každá výstava nábytkové tvorby, včetně populárních pařížských salónů.
Součástí bizarně vypravených akcí, kde se setkávají designéři s teoretiky designu, s publicisty a propagátory nových metod v nábytkové tvorbě, jsou přirozeně i diskuse o tom, zda je takovýto stav udržitelný. Kam až svoboda „žánrů“ dojde, jaké materiály a trendy přinese toto digitálně nevyzpytatelné jednadvacáté století. Zásadní vliv na nábytek a koncipování interiérů mají bezpochyby novinky v informatice.
Jaké materiály a trendy přinese toto digitálně nevyzpytatelné jednadvacáté století?
Nové století je benevolentní
Výstavy a salóny bydlení vypovídají především o lidské fantazii bez hranic a o možnostech propojení tradice s moderními technologiemi. Dominantním kusem v interiéru však zůstává podle slov teoretiků designu i nadále velká knihovna v nejrůznějších povedeních, vylepšená o některé výdobytky moderní techniky. Objevují se v ní přehrávače, kamery, digitální televizory či domácí kino. Vše je nápaditě propojeno s centrálním počítačem ukrytým kdesi mezi knihami. Velká ergonometrická svítící klávesnice je pak součástí originálně vytvořeného prostorného pracovního stolu, který je poblíž knihovny. Patrný je zde, kromě digitálních technologií, i rozvoj a využití nových materiálů. Vhodná je i kombinace plastových hmot s klasickým dřevem.Dominantním kusem v interiéru zůstává podle slov teoretiků designu i nadále velká knihovna v nejrůznějších povedeních
Renesanci prožívají plastické hmoty
Už jednou byly na scéně, pronikly do všech oborů lidské činnosti, ale postupně se ztrácely jako symbol něčeho levného a téměř ukrutně kýčovitého. Dokonce vyvolaly reakci jistých hnutí, která se snažila o vyloučení všeho s jakýmkoli podílem materiálů neorganického původu – a to nejpozději ihned a z veškeré nábytkové tvorby... V současné době se u plastů oceňuje zejména variabilita, nabídka nejrůznějších barevných provedení a hlavně možnost recyklace. )Vyvračeč mýtů a inovátor
Za představitele zastánců plastických hmot a neúnavného oponenta veškerých mýtů spojených s designem a architekturou lze označit francouzského designéra Marka Sadlera. Velkého renomé dosáhl zvláště jako tvůrce oděvů a obuvi pro sportovce (Nike, Ellesse, Reebok), ale je i nápaditým interiérovým architektem. „Při navrhování má na mysli především lidské tělo, kterému musí jeho výtvory oddaně sloužit. Proto vytváří s velkou radostí nábytek do koupelen a mění je v opravdové svatyně tělesné regenerace...,“ zaznělo o autorovi při udělování cen v rámci loňského pařížského nábytkářského salonu. A jeho práce tomu odpovídá – obdivuhodný cit pro velký prostor i pro detaily. Jejich dokonalá propracovanost i nápaditá funkčnost a především jednoduchost bez zbytečné zdobnosti tak typická i pro jeho další kolegy z branže Jeana Nouvela, Philippe Starcka či Christophera Pilleta. Také oni jsou čestnými nositeli ocenění pařížských nábytkářských salónů. „Nábytkový design nemusí být zrovna „trendy“, „in“ či „cool“, ale musí mít ducha...,“ shodují se všichni ocenění.Ukázka práce Marka Sadlera