Kategorie

Home office aneb pracovna pro všechny členy domácnosti

Home office aneb pracovna pro všechny členy domácnosti

Home office neboli práce z domova se pro mnohé z nás stává častější, ne-li v poslední době dokonce jediný způsob, jak dělat svou práci. Jak skloubit víc členů na home officu v jedné rodině a jak si to zkrátka udělat hezké? 

Home office nabízí jasnou výhodu - můžete pracovat z domova a nemusíte trávit drahé minuty na cestě v autě nebo v tramvaji. Klidně můžete zůstat celý den v pyžamu a práce bude stejně odvedena. Možná u toho stihnete i zapnout pračku, objednat nákup domů nebo umýt nádobí. A také trávíte mnohem víc času s dalšími členy domácnosti. A to, chtě-nechtě, může být problém. 

Vymezte si prostor 

Pokud jste na home officu doma vy, váš partner a ještě k tomu se vám učí z domova děti, je nutné vymezit pro každého jasný prostor - jeho pole působnosti, jeho bitevní pole. Není úplně obvyklé, aby měl každý svou pracovnu a aby dítko mělo každé svůj vlastní pokojíček. Proto je potřeba rozdělit byt tak, aby každý našel svůj kousek klidu a měl tam prostor na práci. 

Zatímco vám možná stačí jen telefon a počítač, dítko bude vyžadovat větší psací plochu jako stůl. Nezapomeňte každému členovi rodiny dopřát co nejpohodlnější židli, aby vás nebolely záda. Pokud nedisponujete dostatkem nábytku a prostoru, domluvte se na střídání pracovních ploch. Jednou budete sedět v kuchnyi u stolu, druhý den v obýváku na gauči a třetí den si třeba zalezete k dítku do pokojíčku. 

Harmonogram - základ úspěchu 

Je jasné, že bez telefonátů s kolegy, klienty či šéfem se vaše pracovní náplň neobejde. Stejně tak ani bez konferenčních hovorů a skypů nebo bez dlouhého psaní e-mailů. Sepište si na velký arch papíru dny a časy, kdy potřebujete na volání klid vy, kdy váš partner a kdy se můžete třeba i věnovat svým dětem a pomoci jim s výukou. Skvěle vám v tomto poslouží nalepovací nástěnná tabulka, na kterou lze psát křídou a následně vše smýt a přepsat, upravit, dopsat, jak je libo. Můžete si stáhnout i týdenní planner, kalendář nebo TO DO list. Dobře fungujou třeba i lepící papírky na ledničce. 

Rozdělte si "služby" 

Během karantén a lockdownů nejde ale jen o práci. Je potřeba se také postarat o domácnost, dojet nakoupit, udělat něco na zahradě anebo vyzvednout léky pro babičku. I takové úkoly plánujte a nejlépe tak, že se sladíte se zbytkem rodiny. Potřebujete zrvona opravdu hodinu klidu na důležitou poradu? Pošlete partnera s dítkem na velký nákup. Je před vámi důležitá prezentace? Poproste babičku nebo tetu, zda by se dítka neujaly. Anebo si vyměňujte služby s kamarádkami, které mají stejně staré děti. 

Nezapomínejte na volný čas 

Během práce na home officu je dost možné, že zabřednete do stereotypu a úplně zapomente na volný čas, který byste měli trávit společně jako rodina a během kterého byste si také měli pořádně odpočinout. Proto nezapomeňte do vašeho plánovače zařadit i právě chvíle na sebe nebo čas s rodinou. Když ho budete mít naplánovaný a napsaný v kalendáři, lépe se vám bude práce nechávat za zády, byť reálně bude doslaova neustále ležet na vašem stole. 

Udělejte si to hezké 

Práce a rodina je samozřejmě důležitá, ale myslete také na sebe. Kupte si sem tam nějakou veselou a barevnou květinu, kterou budete mít ve váze na pracovním stole. Zapalte si při setmění voňavou svíčku. Zajděte si třeba i sama na kávu do blízké kavárny anebo se jděte na chvíli jen tak projít a provětrat si hlavu. Domluvte si společný telefonát s kamarádkami nebo koukněte na nějaký seriál na Netflixu. Skočte si pro svůj oblíbený časopis, otevřete zase na chvíli milovanou knížku nebo se jen zavřete na pár minut v koupelně a dejte si vanu s pořádnou pěnou. A to třeba klidně během obědové pauzy. 

 

ab
ab
ab
ab
ab