Kategorie

Historie bydlení: Rokokový anglický a americký nábytek

Již jsme se dozvěděli o zrodu rokoka ve Francii a o jeho vlivu na nábytkářskou tvorbu Německa a severských zemí. Dnes si povíme o tom, jak se rokoko projevovalo v Anglii a v novém světě – v Americe.
Nový rokokový styl začal ovlivňovat anglický nábytek asi od roku 1745 a na výsluní se držel až do šedesátých let 17. století.

Počátky rokoka v Anglii

K prvnímu průniku rokokového ornamentu došlo v řezbě, obzvláště v řezbě svícnů, židlí,  rámů zrcadel a stolků pod vysoká meziokenní zrcadla. K prvním rokokovým nábytkářským umělcům patřil  Matthias Lock žijící v letech 1710 až 1765. Rokokové návrhy publikoval mezi lety 1744 až 1746.

Květiny, listy a větve

V padesátých letech 18. století angličtí návrháři rozvinuli styl do lehčí zvlněné formy a připojili jemné tvary květin, listů, větví, skalních stěn, zvířat, ptáků a lidí. Celkový efekt navozoval pocit lehkosti a elegance. Nábytek byl menších rozměrů a některé z nejjemnějších prací se prováděly pojenou křídou. Nábytek určený do místností využívaných ve večerních hodinách byl pozlacený nebo dokončený bílou barvou s částečným zlacením.

Čína i gotika

Po roce 1750 se staly oblíbenými motivy čínské a gotické a Francií inspirované asymetrické a naturalistické motivy stylu genre pittoresque. Gotický styl se nejvíce uplatnil ve fantastické twickenhamské vile Horace Walpolea pojmenované Strawberry Hill.

Thomas Chippendale

O rozšíření rokokového stylu v Anglii se velmi zasloužil inovativní vzorník The Gentleman and Cabinet-Maker´s Director, tedy Rádce gentlemanna a uměleckého truhláře, z roku 1754, dále 1755 a 1762. Autorem nebyl nikdo jiný než proslulý anglický návrhář Thomas Chippendale. Nalezli byste tu návrhy v čínském, gotickém i v „moderním“ nebo francouzském stylu. Existovaly ale i jiné vzorníky, například ten, který vytvořili autoři Ince&Mayhew, nebo vzorník Společnosti čalouníků. Velmi charakteristické byly vzory Thomase Johnsona z let 1755 až 1761, které byly typické svou přehnanou verzí vysoce naturalistického francouzského stylu.

Křesla, pohovky, židle

Čalouněná křesla, pohovky a židle typu side chair vyráběné z bukového nebo borového dřeva, malované či zlacené, byly označovány jako francouzské židle. Jejich složitě tvarované čalounění s mělkou a chomáčovitou vycpávkou bylo připevněné k rámu malými pozlacenými mosaznými hřebíčky. Na čalounění se používal italský hedvábný damašek se symetrickými vzory, výšivkami a díly tkaných tapisérií. Typické byly židle s otevřenými lenochy, v nichž byly vyřezávané proplétané vzory.

Postel s nebesy

Anglická tradice samostatně stojících čtyřsloupkových postelí s nebesy pokračovala. Postele byly zdobeny vyřezávanými rokokovými ornamenty včetně stromů, větví, zvířat, ptáků a květin ve stylu gentre pittoresque, jindy byl jako vzor použit motiv čínský nebo gotický.

Kabinety

Rokokové anglické kabinety měly umírněnější tvary. Nejvíce ovlivněny rokokem byly komody a prádelníky, které našly svoji předlohu ve Francii. Některé přijaly i francouzský zakřivený tvar boků a přední části. Zdobeny byly zlaceným kováním z mosazi či bronzu. Francouzským komodám se nejvíce podobaly výrobky Pierra Langloise. Práce Thomase Chippendala a Johna Cobba byly střídmější, jejich řezba byla detailní, mahagon se používal vzorovaný a kování bylo vysoce kvalitně zlacené.
ab
ab
ab
ab
ab