Kategorie

Historie bydlení: Německý, rakouský a severoevropský secesní nábytek

Secesní styl byl po dlouhé době opět slohem, který zasáhl do všech odvětví výtvarného umění, ale také do všech koutů západní civilizace. Jedním z klíčových středisek nového stylu bylo také Německo.

Německý, rakouský a severoevropský secesní nábytek

Secesní styl byl po dlouhé době opět slohem, který zasáhl do všech odvětví výtvarného umění, ale také do všech koutů západní civilizace. Jedním z klíčových středisek nového stylu bylo také Německo.

Mladý styl

Němci secesi nazývali Jugendstil a zdejší umělci se dělili mezi racionální a expresivní. Zastánci toho racionálního směru se snažili navrhovat nábytek, který bylo možno vyrábět strojně. Takové vzory vycházely z Vereinigte Werkstätten für Kunst im Handwerk v Mnichově. Nábytek této dílny byl jednoduchý a mohl být vyráběn sériově.

Příroda vítězí

Stoupenci druhého, expresivního stylu, naopak uplatňovali na svých výrobcích složité abstraktní přírodní formy. V čele této skupiny stál Hermann Obrist. Muž, který byl přesvědčen, že příroda může být modelem pro styl. Příroda se důsledně prolíná všemi jeho díly. Druhým mužem, který preferoval expresivní styl byl Bernhard Pankok. Jeho návrhy patřily k těm nejpozoruhodnějším, a tak mezi nimi nechybí ani takové skvosty jako vitrína s hmyzíma nohama a jiné.

Co na to Vídeň?

Slavnými secesními návrháři se mohla v této době pochlubit i rakouská metropole Vídeň. Tvořili tu takoví umělci jako Josef Maria Olbrich, Koloman Moser nebo Josef Hofmann. Tito muži byli zprvu školeni jako architekti pod Ottou Wagnerem, a proto byl jejich styl architektonický, spíše geometrický, než odvozený z přírodních tvarů.

Secese v Belgii

Skutečného mistrovství se secese dočkala v Belgii. Tvořili tu takoví umělci jako Henry van de Velde, Victor Horta nebo Gustav Serruier-Bovy. Pro tyto umělce byl důležitý princip sjednocujícího významu linie.  Nábytek belgických tvůrců byl vyráběn z jednoduchých dřev, ale často na něm byly použity kovové doplňky.

Nieuewe Kunst

V sousedním Holandsku byla secese nazývána Nieuewe Kunst. Charakteristické rysy zdejšímu nábytku dodali především tvůrci z řad architektů, kteří se od devadesátých let 19. století zaměřovali na návrhy interiérů. Umělci pracovali především pro společnost Van Wisselingh & Co. Používali k výrobě dřeva exotických stromů a materiály a vzory z Indonésie. Stejně jako v Německu se dělili mezi stoupence racionalistického směru a směru zaměřeného na složitou dekoraci nábytku.
ab
ab
ab
ab
ab