Nový pohled na design přináší firma Gorenje. Nabízí kombinace v barvě černé a nerez oceli, připravuje kuchyni budoucnosti. Ke spolupráci přizvala mladého francouzského designéra jménem Ora Ïto.
Jednoduchost a čistota
Podivné jméno prý znamená v jazyce Siouxů tvora hledajícího a tvořícího pozoruhodné a imaginární věci. Jméno i značka Ora-Ïto bývají spojovány s japonským stylem a Ora-Ïto svůj obdiv k japonskému designu, čistotě tvarosloví a pestré výrazovosti nepopírá.
V současné době je však považován za umělce mnoha směrů a zaměření, který neodmyslitelně patří k designu většiny prestižních značek (Adidas, Apple, Davidov, Danone, Heineken, L´Oreal, Levi´s, Nike, Sagem, Toyota), zanechává výraznou stopu také v architektuře, v audiovizuálním i grafickém designu.
Všestrannost ho přivedla i k nábytkovému designu (Artemide, Capellini, Magis, Zanotta) či k designu domácích spotřebičů (Gorenje). „Nešel bych nikdy do projektů, které by neznamenaly určitou revoluci. To raději nedělám nic,“ podotýká mladý designér.
Časy se mění
Původně málomluvný mladík, který se stranil médií, dnes rozdává rozhovory televizním stanicím a tisku, plní stránky The New York Times, Vogue či Washington Post, účastní se besed o budování značky napříč kontinentem. V rámci spolupráce s firmou Gorenje zavítal také do Prahy, aby zde prezentoval designérské plány v oblasti spotřebního zboží a představil svou vizi kuchyně budoucnosti.
Zdůraznil opět jednoduchý, nicméně komplexní design, jež odstraní vše nadbytečné a zůstává pouze čistá podstata výrobku vyprávějící nesmrtelný a stále moderní příběh kovu a skla.
„Hladké a jednoduché tvary, se kterými se setkáváme každý den, jsou kombinovány tak, aby vytvořily futuristickou kuchyni dneška, zítřka a pozítří. Hladké linie odrážejí křivky budoucnosti, jde o vizi, která se stane skutečností…,“ vysvětluje designér.
Spotřebičům Gorenje vnukl čisté linie, jasné a uvážlivé kontury, na rozdíl od konkurentů nesází na pestré a veselé barvy, ale nabízí střízlivost, řád a chladnou eleganci. Nová moderní kolekce domácích spotřebičů se skládá ze dvou skupin výrobků: kombinace černé/nerezové oceli (kolekce Gorenje Ora-Ïto Silver) a zcela černý vzhled (kolekce Gorenje Ora-Ïto Black), jež zahrnuje chladničky a mrazničky, trouby, varné desky, digestoře a dekorační panely pro mikrovlnné trouby a myčky.
„Myslím si, že lidé se zamilují do záhadné krásy spotřebičů a budou se těšit jejich funkcemi. Složité technologie se skrývají za minimalistickou fasádou a výrobek vypadá elegantně. Bude se jim určitě líbit i to, že jsou lehce ovladatelné, snadno pochopitelné a dá se s nimi opravdu žít,“ upřesňuje designér.
Foto: archiv Gorenje