Na jedné z nejkrásnějších ulic světa – pařížské Champs Élysées vyrostl nevídaný architektonický kousek. Francouzská automobilka Citroёn pokračuje ve své tradici a obnovuje své legendární sídlo na Elysejských polích, kde sídlí již od roku 1927.
Veřejnost může tento architektonický div obdivovat od podzimu loňského roku. C42 upoutá na první pohled. Prosklená stavba má ve svém centru osm otáčivých pater, v každém patře mohou návštěvníci vidět některý z automobilů této značky.
Foto: Citroen Česká republika s.r.o.
Výkladní skříň s dobrou adresou
Stavba C42 je reprezentativním sídlem firmy Citroёn. Konstrukce je tvořena ze skla a oceli o majestátné hmotnosti přes osmdesát tun. Její skleněná fasáda je složená z devatenácti skleněných pyramid různých rozměrů, které tvoří dvojité lomené štíty – symboly této značky. Jednotlivé moduly o hmotnosti čtyř až šesti tun byly vyrobeny na zakázku. Celková prosklená plocha budovy přesahuje šest set čtverečních metrů.
Foto: Citroen Česká republika s.r.o.
Pozor, začíná prohlídka
Při vstupu každého na první pohled upoutá vysoký otočný sloup tyčící se ke stropu budovy. Návštěvníci jsou výtahem vyvezeni do nejvyšších pater pod skleněnou kopuli, kde se mohou potěšit výhledem na monumenty Paříže – na Eiffelovu věž nebo Grand Palais. Při cestě dolů obdivují modely automobilky umístěné na plošinách, a to v historickém sledu, jak přicházely na trh, od nejstaršího k nejnovějším. Plošiny jsou obklopeny zrcadly, aby bylo možné prohlédnout si pohodlně vystavené exponáty ze všech stran.
Foto: Citroen Česká republika s.r.o.
Proč C42?
Odvodit název této skleněné krásy je snadné. C jako první písmeno automobilky Citroёn, 42 jako číslo popisné, kde se budova nachází.
Foto: Citroen Česká republika s.r.o.
Peripetie stavby
Odborníci hovoří o architektonickém hrdinství a technickém úspěchu. Celý projekt byl svázán drastickými omezeními. Celá budova se musela vejít na půdorys 12 x 30 metrů. Proto je zde důraz kladen na vertikální linii. Architektka Manualle Gautrand se se všemi potížemi a požadavky vyrovnala znamenitě. Zajímavostí je, že celá stavba je samonosná a není nijak spojena s vedlejšími budovami. Dokonce ani skleněná fasáda není závislá na ocelové konstrukci točen.
Foto: Citroen Česká republika s.r.o.