Kategorie

Domácí sauna - a jak ji nejlépe využít

Saunování sice přišlo z Finska, ale je oblíbené i u nás. Stále více lidí při plánování nového bydlení nezapomene na malou, ale velmi užitečnou místnost – saunu.
Existuje řada zažitých polopravd, které se týkají vlivu saunování na organismus a zdraví obecně. Je-li saunování prováděno přiměřeně s přihlédnutím ke zdravotnímu stavu, jeho účinky jsou fascinující. Sauna přináší jak relaxaci a fyzické i psychické uvolnění, tak pozitivně působí na zdraví.
 

Saunování ve čtyřech fázích

Každá ze čtyř fází je specifická a pro správný komplexní účinek bychom neměli žádnou z fází podcenit či ošidit.

Příprava

První fáze je přípravná. Bezprostředně před pobytem v sauně bychom se neměli unavovat. Pokud jsme po fyzické zátěži, měli bychom si alespoň půl hodiny odpočinout. Před pobytem v sauně není rovněž vhodné jíst, poslední jídlo bychom si měli dopřát alespoň jednu až dvě hodiny před vstupem do sauny. Abychom se v sauně cílili pohodlně a uvolněně, zajdeme ještě na WC a osprchujeme se. V šatně se převlékneme, nejvhodnější je jít do sauny pouze s ručníkem. Nezapomeneme si sundat hodinky, brýle a šperky.
 

V sauně

Při pobytu v sauně dbáme pravidla, že nic se nemá přehánět a v kabině zůstáváme, jen dokud je nám to příjemné. Zážitek se sauny má být příjemný a máme se cítit odpočatí, nikoli zničení a vyčerpaní. Vhodná poloha je v sedě nebo ještě lepší v leže. Nestoupáme prudce, aby nedošlo k slabosti. Dýcháme zásadně nosem a spíše povrchově. Teplý vzduch může mít za následek pocit pálení v nose a kolem úst. Problém je možné vyřešit přiložením ručníku před obličej. Pro vyhřátí a pocení je vhodná doba osm až patnáct minut.

Zchlazení

Po prohřátí následuje zchlazení, a to ve studené vodě, ve sněhu nebo na studeném vzduchu. Znovu můžeme vejít do prohřívárny (potírny) a tento cyklus opakovat. Běžné jsou tři cykly. Podle počtu opakování se dělí účinek sauny.
  •     2 x: povzbudivý účinek
  •     3 x: uvolňující účinek
  •     4 x: útlumový účinek
  •     5 x: vyčerpávající
  •     6 x: rizikové

Odpočinek

 
 
Po ukončení saunování se osprchujeme a dopřejeme si ještě půlhodinový odpočinek. Dbáme na to, aby tělo neprochladlo. Doplníme tělu vodu (během pobytu v potírně to není vhodné), minerály a vitamín C.

Léčebné účinky saunování

Dýchací cesty

Saunování příznivě ovlivňuje dýchací cesty, uvolňuje usazené hleny, podporuje dýchací svalstvo a bránici. Kapacita plic vykazuje lepší hodnoty nejenom při pobytu v horku, ale ještě následující den po saunování.
 

Vzhled kůže

Kůže je největším orgánem lidského těla. U dospělého člověka má plochu až dva metry čtvereční. Saunováním dochází k prokrvení pokožky a odstranění svrchní odumřelé vrstvy kůže – šupin, prachu, nečistot nebo bakterií. Pokožka se pak mnohem lépe obnovuje, je hladší a jemnější. Pozor na sluneční záření, protože odstraněním svrchní vrstvy se stává pokožka mnohem citlivější, zejmnéna na UV záření.

Pohybový systém

Teplo prostupuje tkáněmi a může mít pozitivní vliv na ovlivnění chorob kloubů a svalů. Teplo působící v hlubších svalových tkáních má vliv na svalovou regeneraci a snížení svalového napětí.
 

Psychika

 
Saunování přispívá ke zmírnění psychického napětí a stresu. Snižuje agresivitu a může vést až k navození euforie. Ještě následující dny často pociťujeme příjemné pocity radosti a energie.

Srdce a oběhový systém

Působením horka dochází k silnému prokrvení kůže i orgánů, oběhová rychlost krve se zvýší až o padesát procent a rovněž pracovní výkon srdce se jednou tak zvýší. Pro lidi s nízkým tlakem nehrozí v sauně žádná nebezpečí, zvýšení prokrvení mívá za následek spíše zlepšení jejich stavu. Lidé s vysokým tlakem a nemocemi srdce a kardiovaskulárního systému by měli pobyt v sauně konzultovat se svým lékařem. Finské přísloví však s trochou nadsázky tvrdí, že kdo je schopen do sauny dojít, je schopný i saunování.
ab
ab
ab
ab
ab