Kategorie

Designér skla Francesco Lucchese

Známý designér skla a skleněných obalů vypráví o tom, jaký má vztak ke sklu jako materiálu a co si myslí o sklu jako o obalovém materiálu na potraviny a nápoje. Čtěte na Světě bydlení

Sicilián Francesco Lucchese

Sicilián Francesco Lucchese dokončil studium architektury na milánské polytechnice v březnu 1985. Za svůj projekt skládací židle Traslazione, kterou prezentoval společnosti Gruppo Industriale Busnelli, obdržel první cenu ADI.

Francesco Lucchese

Designová filozofie Francesca Luccheseho

Designová filozofie Francesca Luccheseho je „s pohledem na minulost navrhujeme současnost s myšlenkami, které se dívají do budoucna“. Své projekty, ve kterých začíná historickými příklady a snaží se předpovídat trendy a potřeby budoucnosti, navrhuje v souladu se strategiemi společností. Kromě estetiky představuje charakteristický prvek v jeho práci zájem o funkčnost a emoce spojené s užíváním předmětu. Zvláštní pozornost věnuje také barvě, kterou používá k vytváření dialogu mezi předměty a uživateli.

Projekty Francesca Luccheseho

Projekty Francesca Luccheseho jsou navrhovány jako interaktivní zážitek. Smyslový rozměr hraje v jeho designové filozofii ústřední roli a zrak, dotyk, sluch, vůně a chuť jsou nástroji, jež jeho projektům dodávají unikátnost.

Francesco Lucchese také architektem

Architektonická práce Luccheseho je definována důležitými projekty, mezi něž patří renovace muzea, realizace jeslí, domů a nedávno také multikina a hotelu Les Fleurs v bulharské Sofii. Za sebou má rovněž četné projekty designu interiéru v Itálii a po celém světě včetně showroomu v brazilském Sao Paolu. Zároveň stále vyučuje na školách designu, jako jsou Akademie Brera či fakulta designu milánské polytechniky.

Studia a firmy snimiž Francesco Lucchese spolupracuje

Studio Francesca Luccheseho pracuje v nejrůznějších oblastech a koordinuje širokou řadu projektů, k nimž se řadí umístění společnosti a image značky Grohe, design komunikace a výstav pro firmy Graniti Fiandre LG Chem či strategie produktového designu pro společnosti A+DESIGN, BMOOD, Olympia Ceramica, Mosaico+Luce di Carrara. Některé z těchto projektů produktového designu, jimž se Luccheseho studio věnovalo, zahrnovaly kolekci skla z Murana pro firmy Venini, Salviati, Nason & Moretti a Cappellini, design kolekce nábytku pro společnosti Swan, CappelliniMolteni, design osvětlení pro firmy Foscarini, Luxit, Fabian, FontanaArteEgoluce či návrhy koupelen pro společnosti Inda, Hatria, Rapsel, FIR, AntraxAntonio Lupi.

Rozhovor s Francescem Lucchesem

Stánek společnosti O-I je platformou pro komunikaci různých poselství, založených na hodnotách a výhodách skleněných obalů. Designem je „fil rouge“. Co vás k vytvoření projektu inspirovalo? Inspiroval jsem se hlavně přírodou a znovu jsem vytvořil ten dobrý pocit, který máte, když jste venku, svítí slunce a nebe je modré. Snažil jsem se tento pocit „přenést“ na veletrh a nabídnout každému návštěvníkovi vícesmyslový zážitek, jenž předává znalosti o skle. Jaká témata bylo nejdůležitější vytvořit, aby návštěvníci veletrhu ocenili skleněné obaly? Zvolil jsem nezávadnost, udržitelnost, univerzálnost a uchování chuti. Tyto koncepce budou vyjádřeny pomocí různých struktur a povrchů v kombinaci se světlem a vůní. Ve svých designových projektech často používáte sklo. Jaký máte vztah k tomuto materiálu? Sklo mě díky svým vnitřním schopnostem nepřestává fascinovat. Ve své podstatě je tvrdé a průhledné, zprostředkovává taktilní účinek a je „falešné“ jak v pevnosti, tak ve vizuální perspektivě… A právě proto je tak přitažlivé. Co si myslíte o sklu jako o obalovém materiálu na potraviny a nápoje (pokud jde o zdraví, udržitelnost z hlediska životního prostředí či kreativní možnosti)? Myslím, že je to materiál, který by se měl stát jakýmsi korunním princem obalů, protože je lepší než všechny ostatní, může mít elegantní formu a může stejně silně komunikovat luxusní i lidový obal. Proto je unikátní. Lahev je vyrovnanou kompozicí specifických prvků (hrdlo, krček, ramena, tělo, dno). Kdybyste měl absolutní designérskou svobodu, jak byste o těchto prvcích uvažoval? Jak vyrovnáváte funkčnost a estetiku? Je to jako způsob, jakým všichni zhodnotí dobře vypadající ženu – že je krásná; ona však bude jedinečná díky věcem, které dělá. Na lahve se můžeme dívat způsobem, jakým ženy pozoroval Modigliani – jejich zvláštnosti se často staly jejich výjimečnými vlastnostmi. Tekutina v lahvi získá „pevnou“ formu, „splyne“ s lahví. Jaký je vztah mezi formou a obsahem? Vztah záleží na způsobu, jakým vybalancujeme odlišné části lahve, ale také na tom, jaký zvolíme design hlavního bodu uchopení, jenž uživateli konkrétním způsobem umožňuje kontakt s tekutinou. Jakou roli mají ve vašich designových projektech tradice a inovace? S pohledem na minulost navrhuji současnost s myšlenkami, které se dívají do budoucna. Co přemění tvar do rozpoznatelné a dlouhotrvající ikony? Překvapivý rozpor mezi silou formy a funkčním a inovativním použitím. Technologie O-I nabízí mnoho příležitostí, co se týče dekorace (ražbu, ošetření povrchu, struktury) a barvy. Co si o těchto příležitostech myslíte a jak byste je využil? Lze je použít k tomu, aby sklu dodaly co největší hloubku k té, kterou již vyjadřuje.

Info, foto: O-I, www.o-i.cz

ab
ab
ab
ab
ab