Leonardo Cassi, designér z Milána, již několik let spokojeně žije a úspěšně působí v Praze. Co ale odvede talentovaného návrháře ze světového centra designu? Jak jsou na tom dnes čeští designéři ve srovnání se svými italskými kolegy očima světoběžníka, který zakusil působení v Itálii i v Česku? A proč si s oblibou listuje dámskými časopisy?
1. Jak se přihodí, že mladý designér z Milána, tedy doslova "Mekky" světového designu, ocitne a zakotví v Česku?
Kvůli lásce, doslova. Říká se, že kvůli lásce se dělají nejšílenější věci, myslím si, že jsem ale zvolil tu správnou. Přišel jsem do Prahy vlastně na zkušební dobu, abychom s přítelkyní mohli konečně spolu žít, a už tady bydlím tři roky. Praha je krásné a živé historické město, kulturně velmi otevřené pro inovace a nové trendy a česká ekonomika mi v současné době připadá mnohem lepší a dynamičtější než ta italská.
2. Jak ses vlastně k designu dostal a co je tvá specializace?
Dostal jsem se k designu postupně. Vždy jsem rád kreslil a hlavně maloval. Když mi bylo devatenáct, nešel jsem na akademii, ale přihlásil jsem se na Fakultu literatury a umění na Univerzitě v Miláně. Po získání univerzitního diplomu jsem si jako většina italských absolventů uvědomil, že by bylo třeba najít profesionální spojení mezi romantickým světem studií a umění a těžkým světem práce. Tak jsem se zaměřil na postgraduální studium grafického designu a komunikace, a potom jsem začal pracovat jako grafik a designér pro různé firmy s různými profily, až jsem konečně našel své oblíbené zaměření-průmyslový design a korporativní grafiku.
3. Znáš prostředí a podmínky italských designérů a teď i české designérské kruhy. Jak bys je porovnal? Jaké je zázemí v Itálii a jaké v Česku? Jak rozdílné jsou šance mladých autorů a návrhářů v porovnání obou zemí? Vzdělávací instituce?
Řekl bych, že grafika a design mají v Itálii a v Česku podobné zázemí. Většina nejlepších vzdělávacích institucí v Itálii patří skoro vždy univerzitním fakultám (architektury, informatiky, inženýrství, umění a komunikace), v poslední době se ale objevilo hodně špičkových soukromých vysokých škol designu a grafiky.
Větší rozdíl podle mého názoru existuje v pracovních příležitostech pro mladé návrháře. Italská ekonomická situace není bohužel v této době úplně skvělá a je patrný nedostatek kvalifikovaných pracovních pozic. Zde je to naopak, zdá se mi, že dobrou práci lze najít, a spousta reklamních agentur a grafických studií nabízí výborné profesionální příležitosti i pro mladé studenty nebo méně zkušené grafiky.
4. Co tě v poslední době na designérském poli výrazně zaujalo?
Kulturní událost v designu, která mě tento rok nejvíce zaujala, je určitě Týden Designu, který se konal v Miláně v dubnu. Byla to výborná příležitost podívat se na nejnovější trendy italského a mezinárodního designu a umění s vynikajícími výstavami, jakou například byla úžasná instalace Michelangela Pistoletta
Další příklad špičkového designu byla expozice firmy Elektrolux, s úžasnými nápady (www.electrolux.com/designlab), v rámci letošního pražského Designbloku.
Nakonec bych se chtěl zmínit o London Design Festivalu 2008, který jsem bohužel nemohl osobně navštívit. Konal se v srpnu a vystavovalo zde hodně vynikajících designérů a grafických studií, mezi nimi např. firma Absolute Apetite (www.absolute-appetite.com), Emma Lacey Ceramics (www.emmalacey.com) a německé studio Woodloops (www.woodloops.de).
5. Jaké jsou zdroje tvé inspirace?
Zdrojem mé inspirace je snad úplně všechno, co je okolo mě, co vidím a slyším. Příroda a přírodní tvary a barvy jsou to, co se nejvíce snažím interpretovat a reprodukovat ve svých nápadech a designech. Samozřejmě další důležitý zdroj inspirace je umění a jeho dějiny, nesmrtelná díla umělců všech dob a mezinárodní trendy současného grafického designu.
Jsem pyšný na své designy několika dámských kabelek, a nejvíce ze všech na 3D design a vizualizaci jedné z nich, která se nakonec nerealizovala kvůli ceně – každodenní problém pro designéry – ale byla použita na reklamním inzerátu firmy, se kterou nejvíce spolupracuji. Co se týče 2D a korporativní grafiky, ze všech log, které jsem navrhoval, mám nejraději logo pro akademickou instituci COHA (Czech Oral History Association-Česká asociace orální historie), kde jsem využil téma tlačítek audio-reproduktorů, které historici používají při nahrávání rozhovorů, a další pro mezinárodní konferenci IOHA (International Oral History Association-Mezinárodní asociace orální historie), která se bude konat v Praze v roce 2010. Proto jsem do tohoto loga zapojil motivy grafické zvukové vlny a profil Pražského hradu.
Nakonec bych do svých oblíbených návrhů zařadil i sadu tří katalogů dárkových předmětů pro Blue Arrow International na rok 2008, pro které jsem designoval obálky.
7. Kde můžeme vidět či sehnat něco z tvých realizací?
Hodně „mých“ předmětů realizovaných pro firmu Blue Arrow International můžete sehnat v hypermarketech a v drogeriích. Co se 2D, různých tiskovin a korporativního designu týče, většina z nich je k dispozici u firem, pro které byla realizována. Hodně mých realizací můžete najít na mých internetových stránkách http://lcassi.sweb.cz
8. Na čem zrovna pracuješ?
V této chvíli připravuji pro agenturu, se kterou spolupracuji, design kolekcí dárkových a reklamních kabelek na příští léto a na Vánoce 2009. Je to poměrně těžká práce, skoro všechny zakázky musí být hotové do konce roku. Moc mě ale baví vymýšlet nové designy a sledovat poslední módní trendy. Proto kupuji dámské módní časopisy a často jimi listuji v metru nebo v tramvaji, ku překvapení mnoha lidí.
9. Máš v plánu nějaké zajímavé projekty? Jakou cestou by ses rád ubíral?
Mám jeden 'pracovní sen'. Ve spolupráci s jednou kolegyni, italskou architektkou, bych se chtěl podílet na zahájení české pobočky jedné z nejprestižnější grafických a designérských sítí na celém světě, skupiny INAREA. INAREA je mezinárodní samostatnou síti designérů, stratégů a poradců se sídlem v Římě, kteří spolupracují na tvorbě a rozvoji grafické identity a designu. Cílem tohoto složitého a dlouhodobého projektu je podporovat a nabízet i v České republice slavnou tradici italského designu a spojit velké kulturní dědictví se současnými inovacemi.
10. Může se na tebe obrátit případný zájemce přímo?
Určitě. Na mých internetových stránkách naleznete všechny kontakty, je zde i možnost zaslat poptávku přímo na moji e-mail adresu.
Děkuju Ti za rozhovor.
Chcete vidět více? | http://sweb.cz/lcassi/ |
Kontakt: | leonardo.cassi@post.cz |