Kategorie

Architektura meziválečného období Slezka aneb Trojhlavý drak

Výstava „Trojhlavý drak 2009“ je dalším krokem stejnojmenného projektu, který patří k aktivitám, jejichž cílem je mapovat architektonické dědictví 20. století. Ve své první fázi se zaměřujeme na architekturu meziválečného období.
 

  

obr.1) Eliška Bochňáková – odměna (soutěž v r. 2007), Rodinný dům Rudolfa a Anny Míčkových, 1931, Jan Jírovec, Bronzová 23, Slezská Ostrava
obr.2) Martin Kubečka – 2. místo (soutěž v r. 2007), Obchodní a obytný dům pojišťovny Réunione Adriatica di Sucurta 1927–1928, Karel Kotas,Puchmajerova 5, Zámecká 20, Moravská Ostrava

Kde to všechno začalo...

Impulsem byla kniha „Umění Horního Slezska od středověku do konce 20. století“ editorky Ewy Chojecké, která nás uchvátila šíří záběru, respektem k minulosti i současnosti a odbornou věcností. Nadšení a inspiraci poskytly také první „moravsko- slezské“ díly Šumných měst, které byly nejen poučné, ale i vlídně a elegantně hravé. Každá doba má svého nezkrotného draka – zde funkcionalistické hnutí a jeho dvě hlavy, symbolizující oba kulturní a národní živly popisované oblasti. Myslíme si, že pro úplnost pochopení ducha tehdejšího Horního Slezska jako celku musí mít „meziválečný drak“ ještě hlavu třetí, hlavu „českou“.

Výstava trvá od 25. 9. - 31. 10. 2009

GALERIE VÝTVARNÉHO UMENÍ V OSTRAVĚ

obr.3) Koupalistě v Opavě, foto: J. Stencek (poskytl Ing. Pekárek, STAVSPOL)

Přestože předmětem zájmu je moderní architektura meziválečného období 20. století realizovaná v Horním Slezsku, sledujeme na území města Ostravy také objekty postavené na levém břehu řeky Ostravice, v moravské části města. Ve zmiňovaném období se původně samostatné části Moravská Ostrava a Slezská Ostrava vyvíjely jako jeden vzájemně ovlivněný urbanistický celek. Obdobně lze vnímat i architekturu Horního Slezska. Ačkoliv každá jeho část má svá specifika, nacházíme zde i vzájemné spojnice a prolínání – Erich Mendelsohn v Glivicích a Ostravě, Leopold Bauer v Krnově, Opavě a Bílsku, Tadeusz Michejda v Katovicích a Třanovicích... Našim záměrem je ukázat architekturu jako zdroj inspirace a krásy, i přestože je občas tato krása poznamenána časem a nezájmem. V takových případech doufáme, že na onu „hynoucí krásu“ upozorníme.

obr.4) Nová radnice Ostrava(c), Roman Polášek, 2009

Kurátoři výstavy: Tadeáš Goryczka, Jaroslav Němec (česká část), Ryszard Nakonieczny, Justyna Wojtas (polská část).

Info, foto: GVUO, www.gvuo.cz
ab
ab
ab
ab
ab