Kategorie

Adolf Loos a jeho dílo ve fotografii Waltera Zednicka

Zajímáte se o architektonické dílo Adolfa Loose? Přijměte pozvání na fotografickou výstavu Waltera Zedníčka, která zachycuje Loosovo dílo.
 
2.10. – 15.11. 2008 probíhá na hradě Špilberk – Muzeum města Brna výstava, která je zapůjčená při příležitosti Rakouského kulturního podzimu v Brně pražským Rakouským kulturním fórem. Instalace o padesáti barevných fotografiích vídeňského fotografa Waltra Zednicka, který se již řadu let věnuje dokumentaci převážně předválečné a meziválečné architektury, se zaměřuje na díla klasiků moderní architektury, jako jsou Josef Hoffmann, Leopold Bauer, Otto Wagner. Walter Zednicek v současnosti pracuje na knize, která bude věnována slavným žákům Otto Wagnera: Leopoldu Baureovi, Josipu Plečnikovi , Janu Kotěrovi…

Loosovo dílo ve fotografiích Waltra Zednicka

Zednicek  zachycuje jejich stavby včetně zakomponování objektů do okolního prostředí. Prezentuje zde více než třicet Loosových realizací, od staveb přes interiéry až po design známého architekta a teoretika, jednoho z nejvýznamnějších představitelů moderní architektury.
 
Adolf Loos (1870 – 1933), brněnský rodák, studoval v Drážďanech a poté působil ve Vídni. Mezi jeho nejvýznamnější díla patří obchodní dům Goldman a Salatch (1911). Navrhnul také několik soukromých vil např. Steinerův dům ve Vídni, Khunerovu vilu v Kreuzburgu nebo Müllerovu vilu v Praze.
Loosova architektura se může zdát poněkud strohá. Adolf Loos ve svém teoretickém i praktickém díle bojoval za jednoduchost a funkčnost v architektuře, oproštěnou od dekorace, kterou považoval za povrchní. Teoreticky svou koncepci prezentoval v eseji Ornament a zločin. Loosovy interiéry navenek strohých forem jsou ale paradoxně vybaveny luxusním, dekorativním nábytkem či perskými koberci. U veřejných staveb potom intarzovanými stěnami, designově zajímavými lustry a dalšími neméně zajímavými prvky.

Co je pro Adolfa Loose charakteristické?

Loos žil v letech 1893-96 v USA, což jej velice ovlivnilo. Ve svých realizacích odkazoval na americkou architektonickou kulturu Ameriky, ale také Anglie. Velice rád vkomponovával do svých realizací otevřené krby s krbovými kouty tzv. inglenlook. Pro Adolfa Loose je charakteristický tzv. Raumplan, což je rozdílné vyvýšení místností. Toto použil např. v Müllerově vile v Praze či ve Scheueově domě ve Vídni, kde je navíc využito terasové uspořádání, což znamená, že z každé ložnice lze vystoupit na terasu. Chtěl tímto vyjádřit symbol osobní svobody a propojení s přírodou.

Loosovy interiéry Na výstavě si můžete povšimnout, jak rád Adolf Loos pracoval ve svých navržených interiérech s velkými plochami podlah, s obklady na stěnách z mramoru či s dřevěným obložením stěn ale i stropů. Obzvláště honosné jsou Loosem navržené koupelny z bílého či černého mramoru někdy se zlatou mozaikou. Loos často a rád využíval luxusní materiály, což můžete sami posoudit, pokud se rozhodnete výstavu navštívit. Interiéry Adolfa Loose, které jsou mnohdy nedostupné oku běžného smrtelníkova, si můžete prohlédnout v brněnském muzeu na hradě Špilberk .  Výstava  Zednickových fotografií již úspěšně obešla výstavní síně čtyř světadílů a všude probudila živý zájem laické i odborné veřejnosti. Výstava je veřejnosti zpřístupněna od 2. 10. – 15. 11. 2008 v Muzeu města Brna na hradě Špilberk, které je v zimním období (říjen až duben)od 10.00 – 17.00 hod. od středy do neděle.

 
ab
ab
ab
ab
ab