Kategorie

20. díl: 5 nejčastějších otázek ohledně vad nemovitostí

20. díl: 5 nejčastějších otázek ohledně vad nemovitostí

Rozpoznat na své nemovitosti vady a umět si s nimi v rámci zákonů i praktičnosti poradit je nelehký úkol. Ocitnout se v situaci, kdy již se 'zakoupenými' nedokonalostmi či poruchami nelze nic dělat, by rozhodně nikdo nechtěl. Na co si dát pozor, koho informovat a jaké jsou možnosti nápravy vám poradíme v následujícím článku.

1) Jaký je rozdíl mezi skrytými a zjevnými vadami nemovitosti?

  • Skryté vady jsou ty vady, které běžný pozorovatel s obecnou technickou znalostí (laik) neumí pouhým okem odhalit. Tepelný most ve fasádě, problémy s akustikou, nefungující kanalizace, atd.
  • Zjevná vada je taková vada, kterou můžete najít i s přiměřenou technickou znalostí. Především ji musíte odhalit a zapsat při převzetí nemovitosti (při podpisu předávacího protokolu). Její přítomnost nelze reklamovat až po nastěhování!

2) Zabydlel jsem se a nacházím vady – co dělat?

  • Vzpomeňte si, jestli jste je mohl odhalit už při převzetí nemovitosti.
  • Pokud ne, sepište reklamační dopis a pošlete jej v zákonné lhůtě prodejci poštou a s dodejkou s ověřeným obsahem.
  • E-mailovou komunikaci používejte tehdy, když je to definováno (povoleno) v kupní smlouvě.
  • V reklamačním dopise sepište, jak a kdy se vada projevuje a kdy se poprvé objevila.
  • Nikdy s nahlášením vady neotálejte. Pokud reklamujete vadu měsíce po jejím objevení, tak tím říkáte, že vám zase tolik nevadí.
  • U starší nemovitosti musíte dopis o vadách doručit do pěti let od předání.

3) Do kdy musím skryté vady nemovitosti odhalit?

  • U novostaveb platí ze zákona záruka 36 měsíců, pokud se jedná o rozestavěný dům či stavbu na klíč, a 24 měsíců na hotový dům nebo byt. Solidní developer vám však může ve smlouvě nabídnout i záruku delší, potom platí ta smluvní.
  • U starších nemovitostí do pěti let, čím dříve, tím lépe. Prodávající by je však ve svém zájmu měl sám uvést do pořádku, ovšem pokud o nich ví. Pokud o nich neví a projeví se, je za ně i tak zodpovědný. Je však logické nemovitost podrobit kontrole, než zodpovědnost za vady přestane platit.

4) Jak prodejce opraví vady, když v nemovitosti bydlím?

  • Pokud vás určitým způsobem omezí, například že v době opravy musíte být doma, abyste jej do nemovitosti pustili, máte právo na náhradu ztráty, kterou vám tímto způsobil. Musíte ale ušlý zisk doložit – výplatní páska, potvrzení o výběru dovolené apod.

5) Co když vady nemovitosti nepoznám?

  • „Pokud bude mít byt nebo dům shnilé podlahové trámy nebo bude vlhnout zeď, může se na vás obrátit například budoucí majitel nemovitosti, pokud ji budete prodávat. A to i v případě, že o vadách nevíte. Buď mu vady při prodeji nepřiznáte a vystavujete se riziku, že je bude reklamovat, nebo je přiznáte a snížíte tak prodejní cenu. V obou případech okradete sami sebe. Proto je vždy lepší využít služeb profesionálního inspektora nemovitostí, který vám s odhalením veškerých vad pomůže dříve, než jejich břímě padne na vás,“ uzavírá Ondřej Bláha ze společnosti Bytecheck.
Autor:
Jan Kroupa

Jan Kroupa

ab
ab
ab
ab
ab